24 myter om sundhed

24 dec

Her er en samlet liste med alle 24 myter om sundhed fra mytekalenderen på Per B-siden på facebook:

Mytekalender 1/24: 54 likes

Myte: Sukker gør børn urolige og hyperaktive.

Fakta: Sukker virker beroligende.

Mytekalender 2/24: 32 likes

Myte: Man kan undgå at slanke sig, hvis man spiser for lidt.

Fakta: Mangel på vægttab skyldes aldrig, at man indtager for få kalorier.

Mytekalender 3/24: 35 likes

Myte: Proteinrig kost er sund og effektiv slankemad.

Fakta: Der var intet påviseligt vægttab ved at spise proteinrig kost i verdens største undersøgelse af emnet (Diogenes-studiet). Proteinrig kost øger risikoen for urinsyregigt, nyresten, kræft og kronisk nedsat nyrefunktion.

Mytekalender 4/24: 43 likes

Myte: Mindful spisning går ud på, at man ikke må tale sammen ved spisebordet.

Fakta: Mindful spisning går ud på at spise på den måde og af den årsag, der giver mest mulig nydelse.

Mytekalender 5/24: 44 likes

Myte: Motion gør, at jeg skal spise proteintilskud.

Fakta: Motion øger energibehovet og forbedrer proteinudnyttelsen, så det bliver lettere at få dækket proteinbehovet uden tilskud.

Mytekalender 6/24: 62 likes

Myte: Det er vigtigt at spise for at holde stofskiftet oppe.

Fakta: Kæbemusklerne er små. Dyrk motion ved hjælp af større muskelgrupper (f.eks. benmusklerne) i stedet for at spise, hvis du vil øge dit stofskifte og holde din vægt nede.

Mytekalender 7/24: 44 likes

Myte: Svær overvægt skyldes mangel på motion.

Fakta: Mangel på motion skyldes svær overvægt.

Mytekalender 8/24: 73 likes

Myte: ”Lykkepiller” gør det hele værre og giver en masse bivirkninger.

Fakta: ”Lykkepiller” er ikke lykkepiller, men de er livsnødvendige for nogle mennesker med bl.a. depressions- og angstlidelser, og bivirkningerne er som regel milde, forbigående og til at leve med.

Mytekalender 9/24: 53 likes

Myte: Slankekure virker ikke.

Fakta: Alle slankekure virker slankende – så længe man overholder dem…

Mytekalender 10/24: 65 likes

Myte: Sundhed handler om at tage sig sammen og vinde over de dårlige vaner. Hvor der er vilje, er der vej.

Fakta: Sundhed handler om at tage sig af sig selv og forene forskellige, samtidige motiver. Hvor der er vej, er der vilje.

Mytekalender 11/24: 71 likes

Myte: Det er let at tage små skridt. Små skridt er for de svage, som ikke kan tage sig sammen til andet.

Fakta: Det er svært at opdage og huske at blive ved med at tage de rigtige små skridt. Små skridt kræver en engageret og fortsat indsats for at slå autopiloten fra og opmærksomheden til – og for at vælge og gøre noget andet, end man plejer. Små skridt er for dem, der vil være vågne, og som tør bestemme selv.

Mytekalender 12/24: 44 likes

Myte: Aspartam er fedende og farligt.

Fakta: Aspartam virker ikke fedende. Aspartam er sikkert at indtage for alle i de mængder, det er godkendt i fødevarer, på nær for mennesker med sygdommen PKU (Føllings syge).

myths

Mytekalender 13/24: 49 likes

Myte: Diætister kan kun finde ud af at lave kostplaner.

Fakta: Mange diætister er gode til at kostvejlede og coache ud fra små skridt-metoden.

Mytekalender 14/24: 74 likes

Myte: Usund mad giver stress.

Fakta: Stress giver trang til at spise usund mad.

Mytekalender 15/24: 54 likes

Myte: Hvis jeg spiser det, jeg har lyst til, så vil jeg spise for meget og tage på.

Fakta: Hvis jeg undertrykker min trang til at spise det, jeg har lyst til, så vil jeg spise for meget og tage på.

Mytekalender 16/24: 35 likes

Myte: Rygning er en dårlig vane, der ikke er godt for noget.

Fakta: Rygning giver nydelse, varme, selvforkælelse, stimulering af hjernen og anledning til pauser, samvær og fællesskab i hverdagen.

Mytekalender 17/24: 54 likes

Myte: Der findes dårlige vaner.

Fakta: Der findes kun gode vaner. Alt, hvad du gør, gør du, fordi du oplever noget godt ved det. Der kan så være bivirkninger ved nogle af de gode vaner, og nogle af de gode vaner kunne måske være endnu bedre – men det gør dem ikke ”dårlige”. Moral-begreber som ”godt” og ”dårligt” har ikke noget med sundhed at gøre.

Mytekalender 18/24: 35 likes

Myte: Fastfood er usund mad.

Fakta: Fastfood er hurtig mad.

Mytekalender 19/24: 48 likes

Myte: Hvis man er sund, så bliver man ikke syg.

Sandhed: Hvis man er sund, så ved man, at sygdom er uundgåelig, og man forholder sig til sin sygdom på en sund måde.

Mytekalender 20/24: 30 likes

Myte: Det er sundt og naturligt at dyrke motion.

Fakta: Det er sundt, men det er ikke naturligt at dyrke motion. Mennesket er fra naturens side en energisparer, der kun bevæger kroppen, hvis der er en god grund til det. Sundhed er ikke en god nok grund.

Mytekalender 21/24: 36 likes

Myte: Det er ikke det, du spiser mellem jul og nytår, der virker fedende. Det er det, du spiser mellem nytår og jul. Så du kan lige så godt spise igennem i december og gå på kur i januar.

Fakta: Det, du spiser mellem jul og nytår, kan også virke fedende. Du kan lige så godt være på slankekurs i december som i januar.

Mytekalender 22/24: 57 likes

Myte: Kulhydrater virker fedende. Spis masser af protein eller fedt, hvis du vil slanke dig.

Fakta: Både kulhydrater, protein og fedt virker fedende, hvis du indtager mere, end du omsætter. Det er meget let at overspise fedt. Det er også muligt at overspise protein, selvom det kræver en mere uhærdig indsats. Den ihærdige indsats lærer du på en af de moderne, proteinrige slankediæter.

Mytekalender 23/24: 88 likes

Myte: Vægttab og motion gør mig attraktiv og sexet.

Fakta: Kropslig nærvær og accept gør mig attraktiv og sexet her og nu – uanset min krops størrelse og fitness.

Mytekalender 24/24: 50 likes

Myte: Sundhed er sundt.

Fakta: At pleje helbredet med en regel, der er for streng, er en opslidende sygdom.

Følg med i januarkalenderen på min facebookside, hvor jeg hver dag fra 1. til 31. januar vil give et tip fra bogen SLANKEKURS. Januarkalenderen er for dig, der vil tabe dig – og som måske er ved at være en anelse træt af slankekure… Fik jeg sagt, at det er gratis? Klik på ‘Synes godt om’ på min facebookside og modtag et gratis slanketip hver dag i januar.

Glædelig jul. 🙂

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.