Den omvendte motionskur

23 jul

Det er veldokumenteret, at slankekure virker fedende ved at øge lysten til det, man ikke må, mens man er på kuren. Det er derfor sandsynligt, at denne omvendte motionskur via de samme psykologiske mekanismer vil medføre øget motion. Ikke lige imens man er på kuren, men på længere sigt.

Den omvendte motionskur går ud på at følge disse 10 regler i 4 uger.

  1. Hvis du plejer at dyrke motion, træning eller sport, så hold helt op med det. Tag en kold tyrker, hvor du holder op med det hele fra den ene dag til den anden. Hvis du får abstinenser, så må du gerne se sport i fjernsynet eller YouTube-videoer om motion. Det vigtige er, at du holder kroppen i ro imens.
  1. Hvis du plejer at gå eller cykle rundt, så tag bilen eller bussen i stedet for. Vælg altid rulletrapper eller elevator. OBS: Stå stille på rulletrapperne! Hvis du gerne vil bevæge dig rundt i landskabet eller byen, så lej en Segway, hvor du kan stå stille, mens du ”går”. Taxa er også godt, hvis du har råd til det.
  1. Hvis du plejer at lytte til rytmisk musik såsom pop og rock, så drop det helt og lyt til klassisk eller new age musik med store klangflader uden trommer. Rytmisk musik kan aktivere impulsen til at bevæge kroppen. Vælg musik, der får dig til at være rolig og slappe af.
  1. Brug en skridttæller og gå højst 1500 skridt i alt om dagen. Vær opmærksom på de små gåture i løbet af dagen, som kan hobe sig op, hvis du ikke passer på. Rejs dig kun fra siddende eller liggende stilling, hvis det er absolut nødvendigt, f.eks. for at hente mad i køkkenet eller aflevere rester på toilettet.
  1. Hvis du har mindre børn, så hold dem beskæftigede via fjernsyn eller iPad. Brug altid bilen, når børnene skal hentes eller bringes. Hvis børnene insisterer på fysiske lege, så luk dem ud i haven og lad dig ikke lokke til at lege med.
  1. Hvis du har en hund, så lad den lufte sig selv i haven. Du behøver ikke vade rundt med den udenfor matriklen. Din hund skal nok vænne sig til at ville skide et sted i haven, når først behovet er stort nok. Du kan evt. bede dine børn hakke et hjørne op i haven, som hunden kan bruge som toilet.
  1. Køb ind på nettet. Lad være med at gå ud og shoppe. Få varerne leveret direkte til din dør. Det gælder også dagligvarer som mad, drikke og toiletpapir. Og tøj og sko. Køb også færdigmad på nettet og få det leveret i stedet for selv at gå ud og hente det – og i stedet for at lave mad selv.
  1. Få dig en rengøringshjælp og brug tiden på stillesiddende arbejde eller fornøjelse i stedet for. Lad være med at være rastløs og gå rundt og rydde op hele tiden. Accepter, at det roder og øv dig på at slappe af med det. Uanset hvor meget du rydder op, så vil det jo alligevel begynde at rode igen.
  1. Brug så meget tid som mulig foran en skærm. Både din arbejdstid og din fritid. Fjernsyn, Netflix, HBO og YouTube er velegnet til at sluge mange timer. Det samme er spil på telefonen – med Pokémon GO som undtagelse. Brug sociale medier som Facebook i stedet for at gå ud og mødes med folk.
  1. Lad være med at have sex. Hvis du ikke kan lade helt være, så vær så passiv som mulig imens. Det optimale er at ligge på ryggen helt uden at bevæge kroppen. Lad din partner eller vibrator sørge for bevægelsen. Du kan også eksperimentere med tantrisk sex, som kan foregå helt uden fysisk aktivitet.

Du er meget velkommen til at udvide kuren med dine egne supplerende regler, som du evt. kan dele med os andre ved at skrive dem som en kommentar her.

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.