Det Kærlige Sundhedsprogram

Det Kærlige Sundhedsprogram består af 12 trin, der udgør en samlet helhed.

Du kan starte fra en ende af med trin 1 og gå trinvist frem.

Du kan også starte med et andet trin. Det vigtigste er, at du før eller siden kommer gennem alle trin uden at springe noget over.

Trin 1: Kærlig meditation

Kom ind i en praksis med regelmæssig meditation. Lav både åndedrætsmeditation, meditation på hvad der nu end er samt meditation på kærlig-venlighed. Kærlig-venlighed er det samme som moderlig kærlighed. Du finder instruktioner i de tre meditationer i e-lydbogen ’8 guidede meditationer’. Mediter så meget som muligt, men husk også at lidt meditation er meget bedre end ingen meditation. Du kan f.eks. starte med to minutter om dagen, hvor du bare sætter dig på en stol, lukker øjnene og gør ingenting. Derfra kan du udvide til 20 minutter om dagen. Lad nærværet og kærligheden sprede sig til flere og flere områder af dit liv.

Trin 2: Moderlig kærlighed

Mærk og udlev din moderlige kærlighed endnu mere. Lad den sprede sig til også at omfatte dig selv, så du giver dig selv og din krop den samme kærlige omsorg, som du ville give til dit lille barn. Lad din moderlige kærlighed være nøglen til intuitiv indsigt i, hvad der er gavnligt, og hvad der er skadeligt for dig. Øv dig på at rette din moderlige kærlighed mod alle andre mennesker og gør gerninger, der gavner andre uden at forvente at få noget tilbage. Vær omsorgsfuld og hjælpsom. Elsk din næste som dig selv i både ånd og gerning. Lad den moderlige kærlighed opløse al overdrevet egoisme, narcissisme og selvdyrkelse.

Trin 3: Kærlig accept

Øv dig på at acceptere dine nuværende vaner (herunder dine madvaner), som de reelt er. Vær opmærksom på, hvad du gør og dan dig et realistisk overblik over dit liv, som det rent faktisk er. Uden at glemme noget. Uden at overdrive noget. Tænk nøgternt over de forskellige konsekvenser af dine forskellige vaner. Led efter de gode virkninger og betydninger, der driver dine ”dårlige” vaner. Opdag det gode i det dårlige – og hold helt op med at tænke på vaner som enten ’gode’ eller ’dårlige’. Det er bare vaner. Omfavn alle dine vaner med kærlighed, og accepter dig selv som du er. Accepter også, at det kan være svært at se det gode i de vaner, du måske gennem mange år har hørt er utroligt dårlige. Accepter at det er svært at acceptere.

Trin 4: Kærlige valg

Spørg dig selv hvad der kunne være gavnlige ændringer, valg og vaner for dig. Gavnligt ud fra en helhedsopfattelse af dig, dit liv og din sundhed. Gå mindre op i sundhed og mere op i gavnlighed. Tro på, at du inderst inde allerede ved, hvad der er gavnligt for dig. Du skal blot åbne dit hjerte. Stil dig selv dette spørgsmål mange gange hver dag: Hvad er gavnligt at vælge nu? Mærk efter og stol på din intuition. Lad gavnlighed være drevet af kærlig selvomsorg. Lad kærligheden omfavne dig selv og din krop. Lad kærligheden drive dig til en hel og sund livsstil. Bliv sund på en kærlig og hel måde. Prøv dig frem og tag et lille skridt ad gangen. Slip trangen til at have et program, hvor der står præcis, hvad du skal gøre. Tag styringen selv og lad kærlig selvomsorg være din guide til sundhed på din måde.

Trin 5: Kærlig udrensning

Støt din krops naturlige udrensning og rengøring: munden (børst tænder, børst tunge, brug tandtråd, drik vand og suppler evt. med zink-sugetabletter), næsen (næseskylning i lunken saltvand), huden (skrubning og exfoliering), tarmen (brug en fodskammel, når du sidder på toilettet og tøm tarmen helt), nyrerne (drik vand og tøm blæren helt), leveren (drik kaffe) og lungerned (luft ud og gå ud – og hold op med at ryge, hvis du er ryger). Undgå eller begræns samtidig parfume i alle produkter samt luftforurening fra biler m.v. Rens også ud i den information, du tager ind: slip alle dameblade, sundhedsblade, slankebøger, sundhedsbøger, kogebøger og motionsbøger med urealistiske, fanatiske eller mærkelige råd. Hold op med at se almindelig junk-tv. Se målrettet tv på f.eks. Netflix i stedet for og brug det bevidst til at slappe af og koble fra. Sluk for radio og støj og nyd stilheden.

Trin 6: Kærlig ro

Indret dit liv så det er mindre stressende på alle områder, herunder arbejde, økonomi, materialisme, perfektionisme, rod, kærlighedsliv, børn, konflikter, helbred, mad, motion og slankekure. Giv slip på alle krav og regler om “rigtig” kost, krop og træning. Elsk din mor-krop, præcis som den er. Og glæd dig over det, den kan blive, når du giver den endnu mere kærlighed. Skab mere ro i form af alenehed, hvile, søvn, afspænding, mørklægning, lydisolering, pauser, spadsereture, musik, tv-serier, spildtid samt sko og tøj der ikke strammer. Accepter, at du nogle gange gør noget, der er ”usundt” såsom at spise store mængder usund mad på kort tid, simpelthen fordi det virker afstressende – og øv dig på i stigende grad at stresse ned på mere gavnlige måder, der virker endnu mere afstressende, og som har færre eller slet ingen bivirkninger.

Trin 7: Kærlig nydelse

Vær opmærksom på behagelige og ubehagelige oplevelser i din hverdag. Husk at være til stede med din opmærksomhed, når der er behag og nydelse. Tillad dig selv at nyde fuldt ud og mind dig om, at nydelse er sundt i sig selv. Lad nydelsen gøre dig endnu mere rolig og afstresset. Gør mere af det, der giver nydelse i hverdagen. Giv de nydelsesfulde aktiviteter høj prioritet. Nyd din mad, når du spiser og dine drikkevarer, når du drikker. Nyd din krop ved at flytte opmærksomheden ind i kroppen og mærke nydelsen indefra, når der er noget at nyde.

Trin 8: Kærlige kram

Find et menneske som du kan dyrke mindful kramning sammen med. Følg instruktionen i e-bogen om mindful kramning. Find helst en person, der er lettilgængelig i din hverdag. Det kan være din kæreste, men det behøver det ikke at være. Dyrk ikke-seksuel kramning hvor I bevidst rører hinanden på en kærlig, venlig og varm måde – så ofte som muligt og i så lang tid ad gangen som muligt. Slap af, nyd berøringen og lad den nære din krop og sjæl. Brug kærlige kram til at øge nydelsen af din krop. Luk øjnene og bare nyd berøringen i lang tid ad gangen.

Trin 9: Kærlig energi

Bliv mere opmærksom på, hvad der øger din energi, og hvad der dræner din energi. Skab balance mellem de to områder i dit liv. Måske har du brug for mere af det, der øger din energi og mindre af det, der dræner din energi. Bliv samtidig mere opmærksom på, hvad du bruger din energi på. Brug mere energi på ting, der er gavnlige og mindre energi på ting, der er ligegyldige eller skadelige. Motion er et eksempel på en gavnlig aktivitet, der kræver energi, så sørg for at lade op energimæssigt før motion.

Trin 10: Kærlig motion

Dyrk fri motion, gerne i mindst 30 minutter hver dag. Dyrk den motion, du kan mærke er gavnlig for din krop, som er en god oplevelse for dig imens, og som også gerne tjener et konkret praktisk formål samtidig som f.eks. at transportere dig fra et sted til et andet. Vær intuitiv og varier din motion. Få viden og lær teknik, men undgå at være en slave af trænere og programmer. Lær det, du har brug for at lære og tag derefter styringen selv. Vær fri i din motion. Giv slip på alle voldelige, selvpineriske tendenser i motion. Lad motion være en omsorgsfuld kærlighedserklæring til din krop. Lad motion være en meningsfuld aktivitet i din hverdag, der hjælper dig til at transportere dig rundt, rydde op, gøre rent, ordne have, tænke, være social, lege, føle og have det sjovt. Prøv gerne både cykling, gang, dans, dancewalking og motionsøvelser med styrke, stræk, bevægelighed og balance.

Trin 11: Kærlig kost

Spis og drik sundere ved at lave små, gradvise ændringer i dine sædvanlige vaner. Sats på de ændringer, der er realistiske og bæredygtige for dig i din hverdag. Spis/drik mere: grøntsager, frugt, fuldkorn, bælgfrugter, nødder, fisk, rapsolie, mørk chokolade, krydderier, te, vand og alkoholfri øl. Spis/drik mindre: tomkorn (f.eks. brød uden fuldkorn), tomfedt (f.eks. smør), sukker, slik, sodavand, alkohol og salt. Spis/drik gerne både komælk og sojamælk uden at overdrive mængderne af noget af det. Hvis madlavning dræner dig for energi, så spis sundt uden at lave mad fra bunden selv – og nyd det. Spis varieret og nyd din mad i fulde drag – også når det er noget ”usundt”. Se det usunde som nydelsesmidler, som det er ekstra vigtigt, at du nyder. Lad være med at undgå noget som helst, med mindre du lider af en reel og alvorlig fødevareallergi.

Prøv med kosttilskud i en forsøgsperiode (12 uger), hvis du har et konkret helbredsproblem, hvor øget indtag af bestemte vitaminer, mineraler, fedtsyrer og mælkesyrebakterier kan være gavnlige. Hvis det virker, så eksperimenter dig frem til en lavere, realistisk vedligeholdelsesdosis. Kosttilskud, som det kan være værd at prøve for en del kvinder: multivitaminer, D-vitamin (tilstrækkelig høj dosis), B-vitaminer (inkl. biotin), methylfolat, C-vitamin, zink, magnesium, jern, fiskeolie (omega-3) og mælkesyrebakterier.

Tag også små skridt i retning af mere mindful spisning. Koncentrer dig om sansningen og nydelsen af maden, mens du spiser den. Mærk mavesulten og lad den regulere, hvornår og hvor meget du spiser. Spis, når nydelsen er stor. Lad være med at spise, når der ikke er nogen særlig nydelse af maden. Gør noget andet, nyd noget andet, stress ned med noget andet, når det ikke er mad, du hungrer efter. Nyd maden og nyd livet.

Trin 12: Kærlig krop

Nyd din sunde og lækre mor-krop fuldt ud, præcis som den er her og nu. Hvis du ikke allerede har det, så find en mand, der nyder din mor-krop i fulde drag. Omgiv dig med veninder, der også værdsætter den naturligt sunde og lækre mor-krop uden fanatisme. Giv slip på alt og alle, der bevidst eller ubevidst prøver at stresse dig tilbage i ukærlige idealer om krop og mad.

Din krop er fantastisk, præcis som den er!

Elsk den og nyd den!