Fiskeolie til hjernen og smerten: Det tager jeg selv

17 maj

Jeg har i mange år taget et dagligt kosttilskud med fiskeolie. Nu tager jeg Apovit Omega-3, som jeg køber på apoteket. Jeg tager to kapsler á 1000 mg pr. dag. Min datter får den lille udgave med 500 mg pr. kapsel med tilsvarende mindre kapsler.

Apovit fiskeolie med koncentreret omega-3

Fiskeolie til hjernen og smerten

Det særlige ved fiskeolie er, at det indeholder de langkædede omega-3-fedtsyrer docosahexaensyre (DHA) og eicosapentaensyre (EPA). Plantebaseret omega-3 fra eksempelvis valnødder indeholder den kortkædede omega-3-fedtsyre alfa-linolensyre. Det er strengt taget kun den plantebaserede, der er livsnødvendig, men alfa-linolsyre skal videreomdannes til DHA og EPA inde i kroppen for at virke optimalt. Og den omdannelse er begrænset. Et kosttilskud med fiskeolie kan derfor øge sundheden i mange tilfælde.

Fiskeolie holder mig ung

Jeg tager fiskeolie for at holde min hjerne i form og for at reducere inflammation. En lav grad af kronisk inflammation i kroppen er en normal tilstand, der ikke behøver giver problemer på kort sigt. Men på langt sigt så kan let forøget inflammation bl.a. gøre, at kroppen hurtigere bliver gammel. Så jeg tager det vel også for at holde mig evigt ung. 🙂

Apovit Omega-3 er kapsler med koncentreret fiskeolie. Indholdet af de essentielle omega-3 fedtsyrer EPA og DHA er opkoncentreret i forhold til den naturlige forekomst i den rå fiskeolie. Det er smart, da man så slipper for tomme kalorier og overflødig fedt. Og man behøver ikke sluge så mange kapsler for at komme op på en effektiv dosis. En kapsel med 1000 mg koncentreret Apovit-fiskeolie indeholder 626 mg omega-3 fedtsyrer i alt, heraf 210 mg DHA og 316 mg EPA.

Jeg tager altid fiskeolien lige inden, jeg går i gang med min morgenmad. På den måde virker maden som et låg på fiskeolien, så der slet ikke kommer nogen ubehagelige opstød eller lignende bivirkninger.

Hvis du døjer med ledsmerter på grund af inflammation eller gigt, så skal du måske tage en højere dosis end to kapsler pr. dag. Jeg anbefaler da sædvanligvis 6 kapsler pr. dag i en periode på 12 uger, hvor man så lægger mærke til, om det hjælper. Derefter kan du prøve at gå ned på en lavere vedligeholdelsesdosis. Det gælder for kosttilskud som medicin, at man kun skal tage det, hvis det har en gavnlig virkning uden for store bivirkninger. Og hvis det virker, så skal man tage den lavest effektive dosis.

Husk: Generelle kostråd og andres erfaringer kan ikke erstatte personlig vejledning.

Comments are closed.