Fri dans: Sådan gør jeg

18 maj

Fri dans er den bedste motion. Det er min personlige konklusion efter afprøvning af mange alternative former for motion, træning og fitness. Fri dans er baseret på lyst, og man kan gøre det hvor som helst og når som helst.

Sådan dyrker jeg fri dans

Jeg går ind i min stue og lægger to yogamåtter ved siden af hinanden. De udgør så mit dansegulv, og måtterne tager samtidig noget af stødet i gulvet, så jeg ikke generer mine underboere for meget.

Ja, så ruller jeg jo gardinerne for, så mine genboere ikke tror, jeg er blevet tosset. 🙂

Og så kommer jeg til det vigtigste: musikken. Jeg har på forhånd lavet en playliste på Spotify med musik, der giver mig lyst til at bevæge kroppen. Jeg kan godt lide en playliste med varieret musik med forskellig tempo og forskellige følelser. Det giver mulighed for at udtrykke forskellige følelser i dansen og for mere varieret bevægelse af kroppen.

Kunsten i fri dans er at give slip på kontrollen af kroppen. Der er absolut ingen koreografi. Det er helt fri og spontan bevægelse. Det første stykke tid oplevede jeg det sådan, at jeg bevægede mig til musikken. Nu har jeg det sådan, at det er musikken, der bevæger mig. Og det føles endnu mere frit og fedt.

Når så musikken begynder, så starter jeg bare med at stå stille på gulvet og mærke, hvordan musikken aktiverer impulsen til bevægelse, og hvordan den impuls forandrer sig fra øjeblik til øjeblik. Jeg giver slip og lader kroppen bevæge sig frit til musikkens varierende rytme, tempo og udtryk. Ofte synger jeg med på sangene, mens jeg danser, da det ligesom falder mig naturligt.

Så det vigtigste er altså noget med at give slip og blive fri i kroppen og bevægelsen. Det er min erfaring fra undervisning af andre, at det er svært at sætte kroppen helt fri og give helt slip på alle “programmer” om koreografi og “pæn” dans og korrekt teknik. Det hjælper da bevidst at beslutte sig for at danse grimt. Eller lade som om man er fuld og bare gå amok på dansegulvet helt ude af kontrol. Man kan også bare tage små skridt i retning af mere og mere fri dans.

Sådan kan det se ud, når jeg holder en kort dansepause på kontoret:

Fysisk effektiv motion

For at øge den fysiologiske motionsvirkning så er jeg opmærksom på at bruge de store muskelgrupper, bruge hele kroppen og variere bevægelserne. Jeg har særlig fokus på at involvere maven og rygsøjlen på en dynamisk måde. Mange vil nok synes, at det slet ikke er dans, det jeg gør, men snarere motion til musik. Men det vigtigste for mig er den subjektive oplevelse af, at jeg danser og ikke dyrker motion. Motion er kedeligt, men dans er sjovt. For mig. Det kan være, at du har det helt anderledes, og så må du jo bare gå ud fra det.

Når jeg giver den gas i stuen med fri dans, så kan pulsen sagtens komme op i lang tid ad gangen, så det rent fysiologisk giver samme virkning som kedelig motion. Ud over at det er mere motiverende for mig at bevæge kroppen på den måde, så giver det også en mere varieret træning af kroppen end mere ensidig motion som f.eks. løb eller cykling, hvor man bare gentager den samme bevægelse igen og igen og igen, indtil motivationen dør af af kedsomhed.

Vil du danse med?

Hvis du vil danse med mig, så tilbyder jeg instruktion i fri dans som en del af mit tilbud om personlig vejledning. Fri dans er grundtræningen til andre former for alternativ motion såsom dancewalking  og intuitiv fitness. Det træner især det anderledes mindset, der skal drive disse alternative former for fri og lystfuld motion. Decideret mindful motion i meget langsomt tempo kan også indgå i grundtræningen, f.eks. i form af klassiske gående meditation.

Fri dans er god motion

Fri dans: dans dig i form uden løbesko

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.