Holistisk ernæring

Jeg arbejder med både fysisk og mental ernæring — og samspillet herimellem

Ernæring handler i første omgang om kroppens behov for næringsstoffer for at sikre optimal funktion. Næringsstoffer omfatter bl.a. kulhydrat, protein, fedt, kostfibre, vitaminer, mineraler og vand. Det gælder for alle næringsstoffer, at der er en zone for optimalt indtag, og både mere og mindre end denne zone er usundt. mig og havregryn

Menneskers behov for næringsstoffer er individuelt og afhænger bl.a. af arvelige forhold. Nogle kan f.eks. klare sig fint med et ganske lavt indtag af vitaminer og mineraler, mens andre fungerer bedst med et meget højt indtag af bestemte vitaminer og mineraler.

Dernæst handler ernæring om, hvordan man rent praktisk får indtaget passende mængder næringsstoffer på passende tidspunkter. Det handler om mad, drikke, måltider og evt. kosttilskud.

Mad, måltider, spisning og drikning har mange andre betydninger for mennesker end at dække kroppens behov for næringsstoffer. Det handler også om nydelse, afstressning, omsorg, kærlighed, tryghed, identitet, fællesskab, økonomi, energi, tid, etik, værdier, motivation, kultur, levevilkår og rent praktiske omstændigheder – og meget mere. Og disse betydninger er meget forskellige fra person til person. Bæredygtig ernæringsvejledning accepterer og integrerer disse andre betydninger på en meningsfuld og pragmatisk måde.

For det tredje er det også vigtigt at se på den fundamentale regulering af appetit, stofskifte og fordøjelse, som har betydning for den automatiske del af vores ernæring, og som vi selv kan gøre noget ved. Ved at forbedre disse fundamentale forhold kan man forbedre sin ernæring uden at gøre en aktiv indsats for at spise anderledes. Jeg arbejder her med mindfulness, stresshåndtering, nydelse, kramning, kærlighed og motion.

Det leder til et bredt syn på ernæring, der omfatter alle vores fysiske og mentale behov.

Det hele hænger sammen, og det er ikke kun de fysiske behov for mad, der er underlagt de samme dynamikker med sult, mæthed, optimal-zone, mangel og overdosering. Det gælder bl.a. også for vores behov for nærhed, nydelse, arbejde, ro og fysisk aktivitet.

Til sidst er det ofte også nødvendigt at arbejde med individuelle og kulturelle fordomme om ernæringsforhold, så man kan få det bedre med sin ernæring alene ved at ændre sit mentale syn på den. Der er f.eks. mange fordomme om fedtdepoter og fast food, hvor det reelle problem er fordommene og ikke hverken fedtet eller hurtigmaden som sådan. Det handler om accept af maden og kroppen, som den er.

Holistisk ernæring er helhedsorienteret ernæring. Det omfatter bl.a.:

  • Optimal indtagelse af alle de næringsstoffer kroppen har behov for
  • Slank som både en kropslig tilstand, en mental tilstand og en proces med et lille skridt ad gangen
  • Bevidst stress-spisning og bevidst håndtering af stress på andre måder end ved at spise
  • Bevidst nydelse af maden og bevidst nydelse af andet end mad og drikke
  • Bevidst berøring og kramning for at tilfredsstille hudsulten
  • God motion der regulerer appetitten og stofskiftet
  • Bevidsthed om samspillet mellem appetit, stress, kram og motion