Hvem passer små skridt til?

7 jul

Små Skridt-metoden er for alle, der har sundhedsmæssigt behov for varigt vægttab og holdbare livsstilsændringer. Metoden er lige så relevant for børn som for voksne, og den er ekstra relevant, hvis man er svært overvægtig. Jo større overvægt, des vigtigere er det at gå blidt og gradvist frem.

Det betyder ikke, at Små Skridt skal være den eneste tilgang. Det er godt med forskellige tilgange, så den enkelte person eller familie kan vælge, hvordan de vil behandles.

Det betyder heller ikke, at Små Skridt skal være den eneste behandlingen. Slet ikke. I mange tilfælde er meget svær overvægtig med høj risiko følgesygdom er det nødvendigt at supplere livsstilsændringerne (de små skridt) med medicinsk og psykologisk behandling.

Der kan også være situationer, hvor det rent helbredsmæssigt er strengt nødvendigt med et meget hurtigt vægttab. Her vil små, gradvise og selvvalgte ændringer måske give et for langsomt vægttab, og man kan da starte ud med flere ændringer på én gang efter en plan udarbejdet i samarbejde med en professionel vejleder.

Det er dog meget sjældent, at det er strengt nødvendigt med et hurtigt og stort vægttab. Det vigtigste i de fleste tilfælde er det varige vægttab. Det afgørende for det varige vægttab er ikke, hvor hurtigt eller langsomt man taber sig. Varigt vægttab kræver, at man lærer at forholde sig til verden, friheden og valgmulighederne på en sund måde. Det gør man ikke ved at blive reduceret til en robot, der skal følge et program. Det er derfor vigtigt, at man efter en eventuelt indledende ydre styret fase glider over til en anden tilgang, så man undgår tilbagefald og måske ligefrem sætter gang i endnu mere vægttab og endnu sundere livsstil hen ad vejen.

Når målet er hurtigt vægttab, så fører det ofte til en tilgang, der ikke er forenelig med principperne i Små Skridt – f.eks. en kur eller en kostplan, der helt præcist fortæller hvad, hvornår og hvor meget man skal spise. Men sådan behøver det ikke at være. Man kan godt fremme et hurtigt og sikkert vægttab uden at gå på kompromis med filosofien og menneskesynet. Det kræver for det første, at den enkelte er særlig motiveret og har ekstra overskud i en periode. Dernæst omfatter det, at vejlederen er mere proaktivt foreslående (uden at blive styrende) i forhold til flere og hurtigere små skridt. Det handler om at øge de små skridts tempo til den maksimale hastighed, som den enkelte kan og vil være med til nu uden at ofre den undersøgende, selvbestemmende, frie og fleksible tilgang. Efter sådan en periode, hvor man opnår et hurtigt og stort vægttab, kan man slappe lidt mere af – uden at slappe så meget af, man falder tilbage og tager det hele på igen.

”Mennesket er fordømt til at være frit.”
Jean-Paul Sartre (1905-1980)

No comments yet

Leave a Reply