Illusionen om vægtkontrol

ILLUSIONEN OM VÆGTKONTROL

Hemmeligheden ved effektivt vægttab er at bruge din energi på det, du kan kontrollere, når du kan kontrollere det – og holde op med at prøve at kontrollere noget, der er uden for din kontrol. Det er meget frustrerende at prøve på at kontrollere noget, som man reelt ikke kan kontrollere.

Nogle faktorer, der påvirker din vægt, er inden for din kontrol. Det er dig, der suverænt bestemmer over din konkrete spisning, drikning og bevægelse. Kost og motion er nemlig adfærd, dvs. konkrete handlinger. Det kan godt være, at meget af det kører på autopilot, men du kan slå autopiloten fra og gøre noget andet, end du plejer. Hvis du vil.

Men mange af de faktorer, der påvirker din vægt, har du kun delvist kontrol over. Selvom du måske tror, at du også burde kontrollere dem fuldt ud – eller at de ikke har nogen betydning for din vægt. Disse faktorer omfatter bl.a. opmærksomhed, motivation, tanker, følelser, søvn, stress, medicinbehov, fysiske omgivelser og andre mennesker. Det omfatter også de psykologiske og sociale betydninger ud over de rent fysiske og fornuftsmæssige, som mad og måltider har – og som du kun delvist kan ændre på.

Der er også mange faktorer med indflydelse på din vægt, som er helt uden for din kontrol. Du kan f.eks. ikke bestemme over dine genetiske arveanlæg. Nogle gener gør, at man lettere tager på, eller har sværere ved at tabe sig. Du kan heller ikke ændre din fysiske eller psykiske fortid. Sket er sket. Mange vilkår, begivenheder og stressfaktorer i dit liv her og nu er også helt uden for din kontrol.

Din vægt er også uden for din direkte kontrol. Din vægt er konsekvensen af et kompliceret sammenspil mellem faktorer, du har kontrol over og faktorer, du ikke har kontrol over.

Når du lærer at skelne mellem, hvad du kan, og hvad du ikke kan kontrollere, så kan du slappe af med det, du alligevel ikke kan gøre noget ved og dermed frigøre energi til det, du rent faktisk kan gøre noget ved. Du bliver gladere, mindre frustreret og får lettere ved at tabe dig.

Husk også, at der kun er er ét tidspunkt, du kan kontrollere det, du kan kontrollere: Det er NU. Ikke i går. Ikke i morgen. Kun i dag. Undersøg, hvad du realistisk set kan gøre i dag. Og gør det. Uanset hvor meget eller hvor lidt det måtte være.