Krammemeditation: mindful berøring

Per Brændgaard underviser i krammemeditation og mindful berøring. Krammemeditation er en spirituel praksis, der udvikler ubetinget kærlighed, tæt forbundethed, dyb ro og fredelig sameksistens mellem mennesker.

Krammemeditation er ikke-seksuel berøring drevet af kærlig-venlighed med fokuseret opmærksomhed på selve sansningen af berøringen fra øjeblik til øjeblik og med fuld accept af de automatiske tanker, følelser og kropsreaktioner, der dukker op.

Per Brændgaard underviser både enkeltpersoner, par og grupper i krammemeditation. Dette arbejde er baseret på frivillig donation efter det buddhiste dana-princip, hvor man donerer efter udbytte og formåen. Kontakt Per for at høre nærmere. Tilmeld dig et åbent arrangement.

Læs tilbagemeldinger fra krammemeditatorer

Stående meditation med kærlig berøring.

Det dybe, helhjertede kram.

Hvad er krammemeditation?

Krammemeditation er den metodiske udvikling af mindful kramning.

Mindful kramning er bevidsthedsmæssig og fysisk berøring drevet af kærlig venlighed (spirituel, ubetinget kærlighed).

Det er dejligt at få et knus, men mindful kramning er meget mere end det. Bevidstheden er med på en helt anden måde i mindful kramning. Det fysiske ‘kram’ kan foregå på mange forskellige måder i mindful kramning, da ‘kram’ blot er en samlet betegnelse for kærlig, ikke-seksuel berøring. Det omfatter ikke kun det velkendte knus (omfavnelse med armene), men også kærlig berøring med og på andre dele af kroppen samt strygning, klem, nusning, massage og blot det at være i fysisk berøring uden at gøre noget særligt. Kramning kan foregå både stående, siddende og liggende med en eller flere personer ad gangen.

Mindful kramning er mindfulness koblet på berøring. Det omfatter de sædvanlige tre meditative mindfulness-kvaliteter:

  • Koncentration: Det primære fokus for opmærksomheden er selve sansningen af berøring fra øjeblik til øjeblik.
  • Fuld accept: Fuld accept af strømmen af automatiske tanker, følelser, sanseindtryk, kropsfornemmelser og kropsreaktioner.
  • Kærlig venlighed: Berøringen er drevet af den ubetingede, spirituelle, omsorgsfulde kærlighed.

En omgang krammemeditation består af to dele. Først meditation uden berøring og derefter meditation med berøring. Det er vigtigt at varme mentalt og åndeligt op først, så man ikke går ind i krammet med den almindelige hverdagsbevidsthed.

Krammemeditation i en krammegruppe

Et gruppearrangement med krammemeditation varer sædvanligvis 2-3 timer og følger dette program med cirka-tider:

  • Ankomst: Rolig ankomst med hyggesnak. 30 min.
  • Undervisning: Per Brændgaard taler omforskellige aspekter af kramning, som er relevante for deltagerne. 30 min.
  • Meditation uden berøring: Guidet mindfulness-meditation uden fysisk kontakt mellem deltagerne. 30 min.
  • Meditation med berøring: Guidede meditationsøvelser med forskellige former for og grader af fysisk berøring mellem deltagerne. 30 min.
  • Fri kramning: Deltagerne krammer og kommunikerer frit med hinanden, som de vil. 45 min.
  • Opsamling: Afsluttende evaluering og opsamling. 15 min.

    Meditation uden berøring først.

    Siddende meditation som opvarmning.

Fri, mindful kramning

Fri, mindful kramning betyder, at der ikke er nogen særlig instruktion. Deltagerne krammer (og kommunikerer) frit med hinanden. De to vigtigste regler er:

  1. Spørg om lov, før du krammer
  2. Undgå seksuel berøring

Man bestemmer altså selv, hvem man vil kramme med blandt deltagerne, hvordan man vil kramme og hvor længe, man vil kramme med hver. Hvis man da overhovedet vil kramme med nogen.

Berøringen kan foregå siddende, stående eller liggende, og det kan være to og to, tre og tre eller flere kan være i berøring med hinanden samtidig. Man kan også bare drikke te og snakke.

Gode råd

Her er nogle gode råd om fri kramning:

  • Bliv ved med at være mindful: brug åndedrættet som trædesten for opmærksomt nærvær
  • Mærk efter, hvad du har lyst til og brug for af berøring fra øjeblik til øjeblik og gå efter det
  • Mærk også efter, hvad den anden har lyst til og brug for og prøv at imødekomme det
  • Vær ikke bange for hverken at sige JA, NEJ eller PAUSE
  • Gå efter ‘passende berøring’ og ‘det gode kram’ med hver enkelt og husk, at ‘passende berøring’ er meget forskelligt fra relation til relation, bl.a. afhængig af krammekemi (accepter at krammekemien bare er forskellig og vær mindful med det)
  • Husk hele kroppen; man kan f.eks. også kramme med og på benene
  • Vær kreativ og eksperimenter med forskellige krammestillinger og forskellige former for berøring
  • Prøv at kramme med to (eller flere) på én gang
  • Prøv at sætte lyd på krammet og brug lydene til at udtrykke de følelser, der strømmer gennem dit sind
  • Hvis seksuel lyst opstår, så tillad den uden at handle på den (vær mindful med lysten)
  • Hvis automatiske kropsreaktioner opstår (f.eks. erektion eller tårer), så vær også mindful med det
  • Husk intentionen og følelsen af kærlig venlighed, omsorg og medfølelse i al berøring og kontakt
  • Prøv også at kramme nogen på afstand alene ved hjælp af øjenkontakt og hjerteenergi uden fysisk berøring
  • Hvis to krammer, så må en tredje gerne komme og kramme med
  • Hvis tre krammer, så må en fjerde gerne være med og bygge til, osv.
  • Hvis du først befinder dig i et kram, så skal du ikke føle dig forpligtet til at blive i det i længere tid, end du har lyst til
  • Sørg for at cirkulere rundt og få krammet med nogle forskellige
  • Respekter par, der kun ønsker at kramme med hinanden
  • Det er tilladt at holde pauser og bare kigge på, men man kan som udgangspunkt ikke være med blot som observatør (alle deltager på lige fod)
Mindful gruppekramning.

Krammemeditation med berøring med flere på en gang.

Ordensregler

Man kommer fysisk tæt på hinanden i krammemeditation, så man bedes venligst møde op til kramning i ren tilstand.

Der kan opstå seksuelle lyster og automatiske kropsreaktioner under kramning. Alle følelser og kropslige reaktioner er tilladte, men der er regler for den fysiske adfærd, så alle kan føle sig trygge. Man kan ikke styre sine følelser og visse kropsreaktioner, men man kan altid kontrollere sin adfærd.

Hygiejneregler:

  1. Aflys, hvis du er forkølet eller fejler andet, der kan smitte ved berøring og tæt kontakt med hud og hår
  2. Gå i bad og tag rent tøj på, inden du tager afsted til kramning
  3. Vær røgfri i både ånde og tøj
  4. Vær parfumefri (brug gerne parfumefri antiperspirant)
  5. Børst tænder, børst unge og brug tandtråd dagligt — og tag gerne en Hali-Z zinksugetablet lige inden kramning (kan købes på apoteket; giver super frisk ånde)
  6. Vask hænderne med sæbe og/eller brug håndsprit, inden du begynder at kramme

Adfærdsregler:

  1. Alt foregår med tøj på
  2. Husk at spørge om lov — og husk at sige tydeligt ja eller nej
  3. Kysning er forbudt
  4. Berøring af underliv med hænderne er forbudt
  5. Berøring af kvinders bryster med hænderne er forbudt
  6. Andre former for seksuel berøring og gramsning er forbudt
  7. Respekter og kommuniker dine individuelle grænser (sig fra i situationen på en venlig måde)

Dresscode:

Krammemeditation kan foregå i al slags tøj, men her er nogle gode råd:

  • afslappet og behageligt at have på uden at stramme,
  • blødt og behageligt at røre ved (uden nitter m.v.),
  • og lag på lag (så du kan regulere temperaturen).

Undervisningen

Per Brændgaard underviser både grupper, par og enkeltpersoner i krammemeditation. Arrangementer for grupper kan være åbne eller lukkede, og de kan foregå enten hos Brændgaard på Østerbro eller hos arrangøren.

Deltag i en krammegruppe eller lav din egen

Deltag i en åben krammegruppe eller lav din egen med Per Brændgaard.

En krammegruppe er en gruppe mennesker, der mødes for at meditere og kramme sammen. Gruppekramning og kramning med flere forskellige dejlige mennesker på skift giver en særlig oplevelse af forbundethed og ro.

En krammegruppe med Per Brændgaard tager afsæt i mindful kramning og foregår med klare regler om hygiejne og etik, så det er ‘ren kramning’.

Krammegruppen på Facebook

Krammegruppen på Facebook er åben for alle, der interesserer sig for kramning. Alle er velkommen til at anmode om optagelse i gruppen. Medlemmerne får gode råd om sund kramning, ny viden fra krammeforskningen og hjælp til at finde krammevenner.

Per Brændgaard afholder et arrangement ca. en gang om måneden for medlemmerne af Krammegruppen. Det foregår primært på Østerbro i København.

Krammegruppe med gruppekram

Gruppekram udvikler dyb ro og forbundethed

Lav din egen gruppe

Hvis du ikke har mulighed for eller lyst til at deltage i en åben gruppe med fremmede, så kan du også etablere din egen krammegruppe med folk, du kender i forvejen. I kan få Per Brændgaard ud som underviser og krammeterapeut i starten, indtil gruppen er selvkørende. I kan også komme i samlet flok til Per på Østerbro til et lukket arrangement kun for jer. Kontakt Per, hvis det kunne have din interesse.

Reportage om krammemeditation

Billederne er fra en reportage  i Jyllands-Posten.

Krammemeditation i Jyllands-Posten

Krammemeditation i Jyllands-Posten