Krammeråd

Brændgaards Krammeråd: Kram dig sund

Mine krammeråd henvender sig til alle voksne i Danmark, der ønsker optimal sundhed. Krammerådene er beregnet til at blive brugt på egen hånd i privatlivet.

  1. Tænk på kram som alle former for kærlig, behagelig berøring.
  2. Stræb altid efter ’det gode kram’, som afhænger af personen og relationen.
  3. Hav hjertet med i dine hverdagskram og giv dem lidt mere tid.
  4. Kram godt og grundigt igennem mindst en gang om ugen i mindst en time.
  5. Lad alle kram være drevet af kærlig venlighed (ubetinget, begærløs, spirituel kærlighed).
  6. Vær åndelige krammevenner, før I evt. også bliver fysiske krammevenner.
  7. Vær krammevenner uden sex, før I evt. også bliver krammevenner med sex.
  8. Lad være med at ødelægge et godt krammevenskab med sex, selvom der er lyst til sex.
  9. Husk også at være krammevenner med din kæreste, mand eller kone.
  10. Hvis du ønsker en kæreste, så søg en krammeven og gå gradvist frem på krammevejen.
  11. Gå mentalt ind til hvert kram som om, det er helt nyt.
  12. Vær nærværende med berøringssansen fra øjeblik til øjeblik, når du krammer.
  13. Kram med så meget hud-mod-hud-kontakt, som er passende for relationen.
  14. Få åndedrættet ned i maven og slap helt af i krammet.
  15. Tillad alle automatiske tanker, følelser, energier, fornemmelser og kropsreaktioner – uanset om de behagelige, ubehagelige eller neutrale – uden at handle på dem.
  16. Mærk og respekter både din egen og din krammepartners lyst, behov og grænser.
  17. Flyt dig, hvis noget bliver for meget.
  18. Gå langsomt frem i dit eget tempo. Tag små krammeskridt.
  19. Giv krammet tid og tillad kærligheden, nydelsen og roen at sprede sig.
  20. Tag hensyn og kram med ren krop og mund.

OBS: Husk, at mænd har brug for dobbelt dosis kram for at danne lige så meget oxytocin som kvinder.

Hvis du har svært ved at give eller tage imod kærlig berøring, eller hvis du bare gerne vil være (endnu) bedre til det, så er krammemeditation den bedste træning.