Madbilleder øger spisetrangen

Hvis du gerne vil tabe dig eller undgå at tage på, så er det godt at holde spisetrangen nede. Helst helt nede på det niveau, der harmonerer med din rent fysiske sultfornemmelse. Men der er mange forhold i både det ydre og det indre, der kan øge trangen til at spise mere, end man egentlig er sulten til.

Forskere fra Cambridge i England har netop offentliggjort en undersøgelse af effekten af at se på billeder af mad på trangen til at spise. I undersøgelsen skulle nogle forsøgspersoner se på billeder af mad, hvorefter spisetrangen blev registreret ved at måle, hvor hårdt de greb på et håndtag. Undersøgelsen viste, at selv meget kortvarig seen på et billede af lækker mad øgede trangen til at spise efterfølgende.

Du kan selv prøve. Mærk efter, hvor stor trang du har til at spise nu. Bladr så hen på madsiderne i dette blad. Se på billederne et par sekunder. Mærk efter, om det har påvirket din trang til at spise. Billeder af lækker mad virker simpelthen appetitvækkende. Det kan også være, at du har slankebog stående i din bogreol. Hvis det er en af dem med masser af flotte billeder af lækker mad, så vil slankebogen øge din spisetrang, så du på sigt vil tage på i stedet for at tabe dig.

En effektiv slankestrategi kan derfor være bevidst at reducere synsindtryk af mad. Det gælder ikke kun blade og bøger. Det gælder også tv-udsendelser om madlavning, reklamer for mad og den rent fysiske tilstedeværelse af mad på køkkenbordet, spisebordet, arbejdspladsen, osv. Pak maden i dit hjem væk i skabe og skuffer, som du ikke kan se ind i. Anret kun den mad, du har tænkt dig at spise og lad resten blive på køkkenbordet. Lad være med at have en skål med snacks stående fremme hele tiden. Det gælder også, selvom det en skål med sunde snacks såsom nødder og tørrede frugter.

Der er også mange synsindtryk, som det er umuligt at undgå. Der er jo reklamer for mad næsten over det hele. Det, du ikke kan undgå, må du så lære at forholde dig til på en sund måde. Det gør du ved at huske at tjekke ind med mavesultfornemmelsen – hullet i maven – inden du spiser. Så kan du finde ud af, om du reelt er sulten, eller du bare har fået lyst til at spise.

Reference: Ziauddeen H, m.fl. Food images engage subliminal motivation to seek food. International Journal of Obesity (2012) 36, 1245–1247