Mere motion giver ikke altid bedre livskvalitet: 22 minutter er nok

29 maj

Mere motion er ikke altid vejen til større livskvalitet. Det viser en ny undersøgelse i juni-nummeret af det videnskabelige tidsskrift Annals of Behavioral Medicine.

Sunde, men inaktive kvinder deltog i undersøgelsen. De blev ved lodtrækning fordelt i to grupper, der skulle dyrke mere motion i et år. Den ene gruppe skulle dyrke lidt mere (150 minutter om ugen), og den anden gruppe skulle dyrke meget mere motion (300 minutter om ugen). Kvindernes samlede livskvalitet blev målt ved starten af projektet og efter et år. Kvinderne kunne selv vælge mellem forskellige former for aerob motion såsom gang, løb, cykling, svømning og roning.

Mere motion på en sjov måde

Dyrk mere motion på en sjov måde

 

Kvinderne i gruppen med moderat motion fik en betydeligt bedre livskvalitet. 150 minutter om ugen svarer til 22 minutter om dagen. Kvinderne, der dyrkede meget motion, fik det ikke bedre af det. Der var ingen forskel mellem de to grupper. Den moderate motion forbedrede livskvaliteten lige så meget som den voldsomme motion.

Mere motion uden overdrivelse

Den nye undersøgelse bekræfter anden forskning, der har vist, at den helt store forbedring i sundheden og livskvaliteten kommer ved skiftet fra en helt fysisk inaktiv livsstil til en blot moderat aktiv livsstil.

Hvis dit formål med motion er almen sundhed og livskvalitet, så brug din energi på at holde dig blot moderat aktiv hver dag. Det kan da hjælpe at give slip på de vilde planer om marathon, triathlon og Miss Fitness. Når du ikke længere behøver dyrke helt vildt meget motion, så sats i stedet på den motion, som du finder mest motiverende, meningsfuld og behagelig. Det øger chancen for, at du også får det gjort, når du er presset.

Jeg foretrækker selv at gå og danse – dog ikke altid samtidig. 22 minutter svarer til en spilleliste med ca. 6 sange. Rul gardinerne for, skru op for musikken og giv den gas på stuegulvet!

 

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.