Mere sundhed på en lettere måde

Per Brændgaard har en mission: mere sundhed på en lettere måde.

Mere sundhed

Per Brændgaard formidler holistisk sundhed. Holistisk betyder, at man ser på helheden og samspillet mellem de forskellige dele. Holistisk betyder ikke mystisk, selvom nogle med meget alternative og uvidenskabelige opfattelser også kalder sig holistiske. Per Brændgaard arbejder med evidensbaseret, holistisk sundhed. Det giver større sikkerhed for effekt, og man undgår at spilde tid, penge og energi på nytteløse produkter og aktiviteter.

En mere holistisk tilgang til sundhed giver mere sundhed, da man så opdager de dele af sundheden, som man har glemt eller overset. Det handler om at fordele sin sundhedsindsats ud over hele paletten i stedet for at overdrive nogle få dele. Overdrivelse og fanatisme er usundt, og den holistiske tilgang hjælper til at undgå det.

Holistisk sundhed omfatter både fysisk, mental og social sundhed. Det omfatter også seksuel og spirituel sundhed, ligesom det er relevant at inkludere hensyn til sundheden hos dyr, miljø og planet på en ansvarlig måde i den individuelle sundhedspraksis.

Holistisk sund livsstil omfatter bl.a. disse mangfoldige faktorer:

  • Kost
  • Rygning
  • Alkohol
  • Motion
  • Kram
  • Slank
  • Stress
  • Stilhed
  • Søvn
  • Sind
  • Sjov
  • Stoffer
  • Social
  • Sanselighed
  • Sex

Kort sagt: KRAMS.

På en lettere måde

Per Brændgaard formidler en lettere måde til at øge sundhed og ændre vaner. Det handler først og fremmest om at  tage små skridt i stedet for at lave om på alt fra den ene dag til den anden. Sundhed og vaneændring er ligesom alt andet en proces. Med små skridt kan alle være med på den sunde bølge uden at få stress af sundheden.

Små skridt er ændringer i valg og vaner, som den enkelte oplever som små, så sundheden dermed bliver realistisk og bæredygtig. Små skridt er ændring i retning af noget, der er sundere end det, den enkelte plejer. Små skridt er mange ændringer og tiltag over tid med mentalt fokus på én ændring ad gangen. Det er eksistentielt fokus og frihed med uendeligt mange valgmuligheder. Små skridt kræver vækkelse af den enkeltes sundhedsbevidst, som er en indbygget evne, som vi alle har. Den skal bare lige vågne op…

Sådan tager du små skridt

  1. Start hvor du er. Eksempelvis: Hvad plejer du at spise?
  2. Undersøg konsekvenserne af det du plejer. Eksempelvis: Hvad er de sundhedsmæssige konsekvenser af det, jeg plejer at spise?
  3. Reflekter over alternative valgmuligheder. Eksempelvis: Hvad kan jeg vælge at spise i stedet for? Hvilke udskiftninger kan jeg foretage i min mad? Hvad er konsekvenserne af de andre muligheder? Hvordan vil det være at gøre det? Vil jeg oplever det som små skridt, eller vil det være for store skridt nu?
  4. Prøv det i praksis. Eksempelvis: Køb og spis noget andet og sundere, end du plejer. Hvad synes du om smagen? Hvordan virker det i din mad? Kan de andre også lide det? Får du det gjort? Er det små skridt? Lad være med at dømme det for hårdt fort hurtigt. Prøv det flere gange, før du drager en konklusion, f.eks. i 14 dage. Lær af dine eksperimenter og erfaringer. Prøv dig frem, så du på den måde finder frem til det, der er små skridt for din på din egen sunde kurs.
  5. Bliv ved. Når du har fundet det, der reelt er små skridt for dig, så er kunsten at bevare fokus og huske at blive ved med at gøre det, der er godt for dig. Autopiloten med de gamle vaner har det med at slå sig selv til igen, så det er vigtigt at holde sundhedsbevidstheden i live.
Sundhed skal være sundt.

Mere sundhed på en lettere måde.

 

Start