Misforståelser om små skridt

6 jul

Jeg er efterhånden blevet kendt som ”ham der med de små skridt”. Små skridt-tilgangen til vægttab og livsstilsændring har spredt sig. Det er glædeligt, men jeg har også indtryk af, at mange misforstår metoden – eller i hvert fald forstår den på en anden måde, end jeg selv forstår og bruger den.

Jeg overvejer derfor at begynde at kalde den noget andet, da ”små skridt” på en måde er misvisende. ”Små skridt” er misvisende, da det ikke betyder langsomt vægttab. Vægttabet kan sagtens være hurtigt. ”Små skridt” er misvisende, da det ikke betyder, at livsstilsændringerne skal gennemføres i et særligt langsomt tempo. Det kan sagtens foregå hurtigt. Det afgørende er, at man selv bestemmer tempoet, som kan være både langsomt, hurtigt og variabelt.

”Små skridt” skal ikke forstås objektivt. Det skal forstås subjektivt. Altså at den enkelte skal opleve livsstilsændringerne som små og dermed som overkommelige, realistiske og holdbare. Men faktisk er det slet ikke det, der er det centrale i metoden, sådan som jeg bruger den. Det centrale er opmærksomhed og livsstilsvalg (som alternativ til vaneændring og planer). Livsstilsvalg er det centrale i den metode og videnskabelige undersøgelse, som jeg oprindeligt blev inspireret af (”Behavioral Choice Treatment”). ”Små skridt” kan let føre til en anden form for vaneændring og kostplan, hvor det sådan set blot er gammel vin på nye flasker, med de samme begrænsninger – bortset fra at det hele går meget langsommere. En proces baseret på opmærksomhed og livsstilsvalg kan – objektivt set – foregå på uendeligt mange måder og i uendeligt mange forskellige tempi. Det afgørende er selvbestemmelsen og den opmærksomme navigering fra valg til valg.

Ofte er det ikke nok at tage små skridt på egen hånd. Mange har brug for viden og vejledning fra kompetente vejledere for at finde frem til de helt rigtige små skridt. Mange har især brug for hjælp med opmærksomhedstræning og udvikling af valgbevidsthed. Det kræver et struktureret forløb med social støtte og påmindelser gennem en lang tidsperiode.

Det største problem ved ”små skridt” er måske, at det kan få vægttab og livsstilsændring til at lyde som om, at det er utrolig let. Sandheden er, at det måske er simpelt, men det er absolut ikke let. Det er uhyre let at falde tilbage til den gamle mentalitet. Det kræver ofte langvarig læring og støtte, før man kan begå sig på en sund måde i den fedende verden. ”Små skridt” (eller hvad vi nu skal kalde det) kræver ikke den samme viljestyrke, motivation og selvkontrol som de barske tilgange, men det er ikke det samme som, at det slet ikke kræver noget. Det kræver bare noget andet.

Dokumentation for effekten af små skridt

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.