Myten om slankemad

8 jul

Den fundamentale myte om mad og overvægt er, at noget mad virker slankende.

Realiteten er, at ingen mad virker slankende.

Du taber dig ikke af det, du spiser. Du taber dig af det, du ikke spiser.

Lad os tage proteiner som eksempel. Slankemoden dikterer for tiden, at man skal spise flere proteiner (f.eks. kød, ost og bønner), hvis man vil tabe sig. “Proteiner virker slankende”, er budskabet. Hvis man taber sig af det, så er det ikke fordi, man spiser flere proteiner. Så er det fordi, man spiser mindre af noget andet. Altså mindre af noget andet mad, som man tidligere spiste i stedet for den proteinrige mad. Det kan f.eks. være brød, ris, pasta, slik og chokolade.

Hvad sker der, hvis man bare spiser flere proteiner? Ja, så tager man på. Ikke muskler, men fedt. Jamen, proteiner øger forbrændingen og mætter helt vildt? Det er rigtigt, at protein mætter mere og øger stofskiftet mere pr. kalorie end kulhydrat og fedt. Men hvis man bare spiser mere protein – f.eks. i form af en ekstra bøf, osteskive eller proteinbar – så vil det virke fedende i stedet for slankende. Proteinerne – og den proteinrige mad i øvrigt – indeholder jo også kalorier. Selvom protein øger forbrændingen, så er det kun op til 30 % af kalorieindholdet i proteinerne. Resten af kalorierne – altså 70 % – vil virke fedende. Hvis proteiner skulle virke slankende som sådan, så skulle de øge forbrændingen med mere end 100 %, og det er slet ikke tilfældet. Det er mere korrekt at sige, at overspisning af proteiner virker mindre fedende end overspisning af samme antal kalorier fra kulhydrat og fedt.

Jamen, jamen, hvad så med mætheden? Ja, proteiner mætter også mere end kulhydrat og fedt pr. kalorie. Hvis den effekt skal lede til vægttab, så kræver det, at man samtidig spiser mindre af noget andet, der indeholder færre kalorier. Det er det, de fleste “glemmer” at gøre. Moderne mennesker er i utrolig dårlig kontakt med sult- og mæthedsfornemmelserne og spiser af alle mulige andre grunde end fysisk mavesult. Vi kan derfor sagtens spise en ekstra stor bøf i den tro, at den virker slankende. Det er faktisk et af de slankeråd, som vi generelt meget gerne vil høre: Når vi spiser mere af (noget af) den mad, vi rigtig godt kan lide, så taber vi os. Men det er desværre en myte.

Den samlede konsekvens af at spise flere proteiner er, at man tager på. Man føler sig ganske vist mere mæt, og man føler sig måske også lidt mere varm på grund af den lille stigning i stofskiftet. Men fedtdepoterne vokser alligevel. .

One Response to “Myten om slankemad”

  1. Erik Arnesen 8. juli 2014 at 11:47 #

    Det er et veldig viktig poeng!

    Det samme kan man si om grønnsaker. Mange føler at salat eller grønnsaker “nuller ut” effekten av andre kalorier i et måltid (f.eks. oppfattes en hamburger med salat ved siden som mindre kaloririk enn en hamburger uten salat, selv om kaloriinnholdet jo er høyere i førstnevnte).

    En ny kontrollert studie viste at en kaloriredusert diett med ekstra mye grønnsaker ikke var mer slankende enn en isokalorisk diett med halvparten så mye grønnsaker: http://www.nature.com/ejcn/journal/v68/n7/full/ejcn201439a.html

    Men som Marion Nestle sier: Å be mennesker om å spise *mindre* er veldig dårlig for økonomi og business.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.