Ni grunde til ikke at spise proteinrig kost

27 jan

Det er for tiden moderne at spise proteinrig kost, hvis man gerne vil tabe sig. I min nyeste klumme i Femina fraråder jeg, at overvægtige spiser for mange proteiner, da det bl.a. kan føre til nyresygdomme på længere sigt. I forbindelse med klummen har jeg interviewet overlæge, dr.med. Peter Marckmann, der er ekspert på området. Klummen er kommet på nettet i dag, og du kan læse den her.

Peter Marckmann havde et debatindlæg i Ugeskrift for Læger 14. januar 2013, hvor han kom med ni grunde til ikke at anbefale proteinrig kost. Han advarer mod, at danske læger og den danske befolkning falder i den proteinrige gryde. Marckmann forklarer, at proteinrig kost findes i forskellige udgaver og med betegnelser som diogeneskosten, verdens bedste kur, atkinsdiæten og stenalderkost.

Her er Peter Marckmanns ni gode grunde til ikke at vælge proteinrig kost som middel til at fremme sundheden:

1. Der var intet påviseligt vægttab ved at spise proteinrig kost i verdens største undersøgelse af emnet (Diogenes-studiet). Reference

2. Verdens muligvis sundeste og mest velundersøgte kosttype – middelhavskosten som den så ud på Kreta omkring 1960 – var rig på kulhydrater (brød og kartofler), fattig på protein og meget fattig på animalsk protein (kød). Reference

3. Forekomsten af både overvægt og andre velfærdssygdomme er højest i befolkningsgrupper, der har relativ høj indtagelse af kød og protein. USA er et godt eksempel. I en svensk undersøgelse fandt man øget hjertesygelighed blandt personer, der gik på proteinrige og kulhydratfattige kure. Reference

4. Berømte kostforsøg som Lyon Diet-Heart Trial og DASH-studiet har vist markant gavnlige effekter af proteinbegrænset kost på hjertedødelighed og blodtryk. Reference (Lyon) Reference (Dash) Reference (Dash 2)

5. Høj indtagelse af protein medfører øget nyrebelastning (renal hyperfiltration), hvilket anses for at kunne føre til kronisk nedsat nyrefunktion. Reference

6. Høj indtagelse af protein, specielt kød, medfører øget uratbelastning og dermed øget risiko for urinsyregigt og nyresten. Reference

7. Høj indtagelse af rødt kød menes at øge tendensen til at udvikle tyktarmskræft.

8. Proteinrig kost er meget ressourcekrævende og vil forstærke problemet med at brødføde verdens befolkning.

9. Proteinrig kost er mere miljøbelastende end andre kosttyper, da kvælstofudledningen fra produktionsdyr og mennesker vil stige proportionalt med proteinindholdet i kosten.

Jeg har også tidligere advaret mod den moderne proteinmani i to klummer:

Er der gået mani i vores protein-spisning?

Spis fibre i stedet for protein

I den sidste klumme kan du læse, hvad jeg anbefaler, at vi spiser i stedet for overspisning af protein. Det gælder, både hvis du er overvægtig og vil ned i vægt, og hvis du “bare” vil holde din krop så sund som mulig i så lang tid som mulig.

5 Responses to “Ni grunde til ikke at spise proteinrig kost”

  1. Marina Aagaard 27. januar 2013 at 20:40 #

    Tak for en som vanligt interessant kommentar. Dejligt med balance i debatten, så det hele ikke går helt i stenalder. Vi skriver jo 2013.
    God appetit.

  2. Morten Elsøe 28. januar 2013 at 14:21 #

    Lidt blandede kommentarer (en anden vinkel, om man vil):
    1. Der var påviseligt lavere vægtøgning efter interventionen med højere protein i kosten, i Diogenes.
    2. Det er fra Ancel Keys “7 countries study”, som har store troværdighedsproblemer.
    3. Der er nok noget om snakken, men det er meget svært at isolere, især i USA hvor alt er forarbejdet. Hvis du læser disse forskellige studier grundigt, så ser du hvor mange faktorer der ellers kunne spille ind, da fødevaregrupperne er meget groft inddelt.
    4. Disse forsøg er berømte for at være dårlige. En underviser der er læge og ekspert i CVD jordede i hvert tilfælde Lyon-studiet, der viste en vild effekt af en smule ALA på franskmænd der allerede spise middelhavskost. “For godt til at være sandt”, mente han. The ALpha and Omega trial prøvede det samme og så ingenting, selvom det var bedre eksekveret.
    5. ja, det tyder på at visse nyresyge bør skære ned på proteiner. Dog bør de, så vidt jeg husker, øge deres BCAA-indtag. Det er især vigtigt hos dialysepatienter, der oplever negativ whole-body protein balance. Dette kan modvirkes ved indtag af proteinberigede måtider mellem dialysedage og under dialyse. Se: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12540372
    6. Hvis der er noget der øger urinsyreproduktion, så er det fruktose. Ja, sukker fra frugt, men i højere grad fra sodavand. Skærer man ned på dette, skulle der nok blive plads til lidt kød.
    7. Igen, rødt kød er i de fleste undersøgelse pooled med alt muligt forarbejdet stads. Desuden kan det også afhænge meget af tilberedningsmetode: brank synes at være carcinogent (og dette har som sådan ikke noget med protein at gøre).
    8. Problemet med at brødføde verdens befolkning, er at verdens befolkning er for stor og vokser 🙁

  3. gholamitavab 29. januar 2013 at 15:31 #

    Nogle af grundene, synes jeg, er meget tynde og uden ordenlige beviser – men jeg synes generelt dit indlæg kan hjælpe mange til at indse, at protein kan være lige så farligt som fedt osv. 😉 ..

    – Gholamitavab.

  4. enerGitte Koldtoft 7. februar 2013 at 17:53 #

    Tak Per.Som altid har du jo ret.Poster den på min facebook SundMadTilSygeMennesker. Kh enerGitte

  5. enerGitte Koldtoft 7. februar 2013 at 17:55 #

    Men folk tror på det, fordi vi jo kender så mange der falder fra hinanden af proteinmangel. Not so! Prøv at gå på youtube og se sjov video med Freelee “But Where do you get your protein?”