Overspisning stresser ned

Lad være med at fordømme dig selv, hvis du overspiser. Der er nemlig en god mening med det. Overspisning sænker dit stressniveau, og det er sundt, da langvarig stress er særdeles skadeligt for både krop og psyke. Du får lettere ved at håndtere din overspisning, hvis du kan se og huske denne positive motivation bag spisetrang.

Overspisning kan foregå på forskellige måder. Nogen stresser ned med mad ved at spise ofte og for meget hver gang. Det er en slags kronisk overspisning, der giver en vedvarende stressreduktion. Man er lidt bedøvet hele tiden, så man ikke rigtig kan mærke, hvordan man egentlig har det. Andre stresser ned med mad i form af spiseanfald, hvor man på kort tid spiser meget store mængder mad. Indimellem anfaldene – og især når man spiser sammen med andre – har man perioder, hvor man spiser normalt. Fælles for de mange forskellige former for overspisning er, at de er drevet af kroppens og psykens behov for at stresse ned. Du overspiser ikke, fordi du er svag og mangler viljestyrke!

Overspisning – især af fysisk usund mad med højt indhold af sukker og fedt – sænker stressniveauet ved at øge aktiviteten i den afslappende del af nervesystemet (det parasympatiske nervesystem) og sænke blodets indhold af stresshormonet kortisol. Med andre ord: Du overspiser, fordi det virker!

Hvis det ikke var fordi, at der var bivirkninger ved overspisningen, så kunne du sådan set bare blive ved med det. Men overspisning fører til overvægt, der kan være lige så usundt som langvarig stress. Hvis du vil reducere både overspisning og stress, så er kunsten at finde noget andet, der virker mindst lige så afstressende som overspisning – uden kalorier. Mindfulness, meditation, yoga, gåture, terapi, coaching, musik, nusning og sex er nogle bud på kaloriefri afstressning.

Langvarig stress er en tilstand af vedvarende anspændthed og ulyst. Det belaster hjernen, så bl.a. hukommelsen og koncentrationsevnen bliver svækket. Til sidst kan hjernen simpelthen lukke ned. Langvarig stress øger blodtrykket og skaber koks i stofskiftet, så hjertet og kredsløbet bliver overbelastet. Det øger risikoen for hjertekarsygdom. Langvarig stress kan også svække immunforsvaret, så man bliver mere modtagelig for infektioner. Overspisning modvirker alle disse skadevirkninger, så det er ikke så underligt, at overspisning er det mest brugte afstressningsmiddel i en verden med rigelig adgang til mad.

”Fortæl mig, hvad du spiser, og jeg vil fortælle dig, hvem du er.”
Anthelme Brillat-Savarin (1755-1826)