Spis dit blodtryk ned

Havregryn med skummetmælk og bananskiver er effektiv mad, hvis du vil spise dit blodtryk ned. De tre slags ingredienser – fuldkorn, magre mælkeprodukter og frugt – sænker blodtrykket . Det er både sundt, hvis du har forhøjet blodtryk, og hvis du vil forebygge det.

Rå havregryn er bedre end de fleste andre fuldkornsprodukter, da havregryn ikke er tilsat salt. Mange andre morgenmadsprodukter er tilsat salt. Rugbrød indeholder også en hel del salt. For meget salt hver dag kan på længere sigt føre til forhøjet blodtryk.

Problemet ved salt er indholdet af natrium. Når du spiser for meget natrium (salt) hver dag, så stiger dit blodtryk. Det er derfor vigtigt at begrænse brugen af salt i madlavningen og som bordsalt. Det er også vigtigt at erstatte nogle af de saltholdige madvarer, du sædvanligvis spiser (f.eks. et morgenmadsprodukt der er tilsat salt; læs varedeklarationen hvis du er i tvivl) med andre madvarer, der ikke er tilsat salt (f.eks. havregryn).

En skålfuld havregryn med skummetmælk og banan kan også fungere som blodtrykssænkende ultrafastfood om aftenen i stedet for at gå ud og hente en pizza. En almindelig pizza kan kan nemlig være noget af en saltbombe.

Kalium er et mineral, der modvirker den blodtryksforøgende virkning af natrium. Frugt og grønt har et naturligt højt indhold af kalium og samtidig et meget lavt indhold af natrium. Bananer er en særligt god kilde til kalium. Jo flere bananer du spiser, des mere salt kan du tåle at spise, uden det går ud over blodtrykket.

Magre mælkeprodukter har vist sig at hjælpe blodtrykket yderligere ned. Det skyldes bl.a. det høje indhold af mineralet calcium i mælk og fraværet af mælkefedt, når man skifter fra fede til magre mælkeprodukter.

Forhøjet blodtryk er måske det allervigtigste helbredsproblem i den vestlige verden. For højt blodtryk (hypertension) forekommer hyppigt, man kan som regel ikke mærke det, og det øger i betydelig grad risikoen for blodprop og hjerneblødning. 4 ud af 10 danskere mellem 30 og 60 år har for højt blodtryk, og halvdelen af dem ved det ikke. Du kan få målt dit blodtryk hos din læge, eller du kan selv købe et apparat, så du kan måle det i fred og ro hjemme.

Ud over at spise sundt så virker det også blodtrykssænkende at holde op med at ryge, dyrke motion, stresse ned, praktisere mindfulness/meditation og gå ned i vægt, hvis du har for meget fedt på maven. Hvis blodtrykket er meget forhøjet, så findes der også blodtrykssænkende medicin.