Spis kage med maksimal nydelse

19 nov

Kage giver nydelse. Nydelse er sundt. Ergo er kage sundt.

Så enkelt er det dog ikke helt. Hvis den syndige nydelse skal være sund, så skal du spise kagen på en særlig måde, nemlig med mindfulness, altså bevidst nærvær.

Hvis du spiser for meget kage eller andre søde sager, så behøver du ikke prøve på at spise mindre kage eller spise noget andet i stedet for kage. Du kan også bare lære at spise kage, så du virkelig nyder det.

Når du er mindful med kage-nydelsen fra mundfuld til mundfuld, så vil du spise mindre kage, fordi du får lettere ved at få nok, og fordi du i tide opdager, at du har fået nok i stedet for mange mundfulde senere, hvor du snarere har spist alt for meget kage. Du vil spise mindre kage uden at prøve på at spise mindre. Det, du prøver på, er at trække så meget nydelse ud af kagen som overhovedet muligt. Det er meget mere motiverende at gå efter ’mere nydelse’ i stedet for ’mindre kage’. Paradokset er, at mere nydelse fører til mindre kage.

Måske er dit sundhedsmæssige problem, at du spiser for lidt kage. Du forsager de syndige nydelsesmidler, hvorved du afskærer dig fra store kilder til sund nydelse i hverdagen. Mindful kage-spisning hjælper dig til at tage små skridt i retning af mere nydelse fra kage, uden at lysten tager over, og uden du begynder at overspise kage. Du begynder blot at spise lige præcis den mængde kage, som din hjernes nydelsescentre har brug for, når du kan mærke, at de skriger efter kage eller et andet intenst nydelsesmiddel. For let’s face it: der er grænser for, hvor meget nydelse man kan trække ud af broccoli og blåbær.

Hvordan gør du så det? Først skal du vide, at nydelse ikke er det samme som lyst. Det er formentlig lysten til kage, der får dig til at spise kage. Lysten vil have nydelse, men lysten er ikke nydelsen i sig selv. Nydelse er oplevelsen af behag. Lysten er begæret, der vil have kagen. Nydelsen er den rene oplevelse af behag. Lysten vil hele tiden have den næste mundfuld kage. Nydelsen er det afslappede behag ved den nuværende mundfuld. Nydelse er mmm-følelsen. Jo mere intens følelsen er, des sundere er den, da de mere intense nydelsesfølelser er forbundet med større aktivitet i hjernens nydelsescentre og større udskillelse af nydelsesstoffer i hjernen.

Dernæst skal du sætte farten ned, når du spiser kage, og være helt nærværende med nydelsen af alle sanseindtryk. Du skal acceptere kage-nydelsen ID-100202164 freedigitalphotos.netfuldt ud, som den er lige nu uden at dømme den, uden at prøve på at holde fast på den og uden at prøve på at undgå den. Lad den være. Når du lader nydelsen være, så ser du, at den forandrer sig. Spise hver mundfuld kage som om, det er første gang nogensinde, at du spiser kage. Det vil sige med en åben, nysgerrig og intenst interesseret holdning. Det kræver, at du ikke er i gang med andet samtidig. Når du spiser kage, så spiser du kage. Ikke andet. Et langsommere spisetempo hjælper dig til at skifte gear fra lyst til nydelse.

Du vil opdage, at smagen og nydelsen er stor i starten. På et tidspunkt begynder den at aftage og på et tidspunkt, er der ikke længere nogen særlig smag og nydelse, selvom det er den samme kage. Nydelse er nemlig meget flygtigt, så det gælder virkelig om at være der, når den er der. Du vil også opdage, at lysten aftager, efterhånden som nydelsen aftager, hvis du spiser langsomt og holder små pauser. Nydelse tilfredsstiller lysten. Det er let at lade være med at spise kage, når der ikke er lyst til kage, men det er svært, når lysten er stor. Jo mere du accepterer nydelsen, des hurtigere vil lysten aftage.

”Intet varer ved, pånær forandring.”
– Heraklit (535-475 f.v.t.)

 

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.