Spis mindre mættet fedt – og mere hvad?

19 okt

Et af de nye, evidensbaserede kostråd er ‘Spis mindre mættet fedt’.

Mættet fedt findes eksempelvis i mælkefedt (herunder smør), kødfedt, kokosfedt, palmefedt og hærdet fedt.

Men hvad skal vi så spise i stedet for mættet fedt, hvis det skal sænke risikoen for sygdom og tidlig død?

Forskningen viser fire muligheder:

  1. Umættet fedt med højt indhold af enkeltumættet fedt, f.eks. olivenolie
  2. Umættet fedt med højt indhold af flerumættet fedt med en forholdsvis høj andel omega-3 (n-3) i forhold til omega-6 (n-6), f.eks. rapsolie
  3. Sunde, kulhydratrige madvarer såsom fuldkorn, frugt og grønt
  4. Ingenting. Du spiser bare mindre mættet fedt, f.eks. ved at spise mindre smør, end du plejer. Det er rådet til dem, der også har brug for at gå ned i vægt.

Med hensyn til fedtsyresammensætningen så er det afgørende kostens sammensætning som helhed og ikke indholdet i enkelte fødevarer eller fedtstoffer. Kostens samlede indhold af fede fisk er særlig vigtig for den samlede balance mellem omega-3 og omega-6. Fede fisk har som bekendt et meget højt indhold af de meget langkædede omega-3-fedtsyrer.

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.