Sund slankekurs mod PCO

SUND SLANKEKURS MOD PCO

Hver syvende kvinde i den fødedygtige alder har polycystisk ovariesyndrom (PCOS). Det betyder, at man har mange blærer i æggestokkene. Det omfatter, at man har en forhøjet mængde mandligt kønshormon og/eller sjældne eller manglende ægløsninger. Kvinder med PCOS har menstruationsforstyrrelser, svært ved at blive gravid, tendens til vægtøgning (og fedtet sætter sig især på maven) samt tendens til øget hårvækst på kroppen. Mange kvinder med PCOS oplever øget træthed og sukkertrang.

Der er opstået et marked for ekstreme PCO-diæter med højt indhold af protein og lavt indhold af kulhydrat. Disse diæter er unødvendige. Det, der er vigtigt rent kostmæssigt, er, at sænke det samlede indtag af kalorier. Det sænker mængden af mandligt kønshormon i kroppen med ca. 25 % hos kvinder med PCOS. Der sker ikke en yderligere sænkning af det mandlige kønshormon med en proteinrig og kulhydratfattig diæt.

Jeg oplever manger kvinder, der er blevet ordineret sådan en meget proteinrig og kulhydratfattig diæt, og de synes, det er ekstremt svært at følge den. De får stress af det, og stressen forværrer PCOen. Jeg fortæller dem, at der ikke er nogen grund til at følge en så ekstrem diæt. Det vigtigste er, at kosten generelt er sund og især, at den indeholder færre kalorier, så vægten går ned. Mindful spisning hjælper til at håndtere sukkertrangen.

Der er en udbredt opfattelse af, at kosten har en større indvirkning på PCOS og på kvinders hormonbalance generelt, end der er videnskabeligt belæg for. Konsekvensen er, at mange kvinder går rundt med unødvendig stress, skyld og skam. Brug hellere energien på det, der rent faktisk rykker noget og accepter, at du ikke kan lave om på alt i din krop. Så får du det bedre – både fysisk og psykisk.

Det er langt fra alle kvinder med PCOS, der er overvægtige. For dem er det ekstra vigtigt at dyrke motion. Motion forbedrer insulinfølsomheden. Det behøver ikke være hård motion. Raske gåtur er nok. Men det er vigtigt, at du går meget, og at du går hver dag. Insulinfølsomheden bliver nemlig hurtigt forringet igen, hvis du er inaktiv i nogle dage.

Hvis kost, motion og vægttab ikke er nok, så kan din læge anbefale medicin i form af metformin. Det virker ligesom motion og vægttab ved at øge insulinfølsomheden. Det er netop nedsat insulinfølsomhed, der er den fundamentale årsag til PCOS. Arvelige forhold gør, at nogle kvinder har større tendens til nedsat insulinfølsomhed og polycystiske ovarier.

Kilde: Mehrabani HH, Salehpour S, Amiri Z, Farahani SJ, Meyer BJ, Tahbaz F.  Beneficial effects of a high-protein, low-glycemic-load hypocaloric diet in overweight and obese women with polycystic ovary syndrome: a randomized controlled intervention study. J Am Coll Nutr. 2012 Apr;31(2):117-25.