16 gode grunde til at spise kulhydrater

15 jul

Jeg har her samlet 16 sunde grunde til at spise kulhydrater.

  1. Brændstof. Kulhydrater er musklernes og hjernens foretrukne brændstof.
  2. Kostfibre. Kulhydratrig mad (fuldkorn, frugt og grønt) har et højt indhold af sunde kostfibre.
  3. Mikronæringsstoffer. Kulhydratrig mad har et højt indhold af vitaminer og mineraler.
  4. Næring. Kornprodukter, der ikke er 100 % fuldkorn, indeholder også en hel del god næring.
  5. Følgevirkninger. Både stivelse og sukker kan indgå i mad, der trækker anden sund mad med.
  6. Serotonin. Kulhydrater øger hjernens indhold af signalstoffet serotonin.
  7. Medfødt. Lysten til sød smag er naturlig, medfødt og har ikke noget med narkomani at gøre.
  8. Nydelse. Sukker er det stof i maden, der giver suverænt allermest nydelse.
  9. Stress-reduktion. Kulhydrater virker beroligende, afstressende og søvnfremmende.
  10. Sukrose. Tilsat sukker i Danmark (sukrose) er mindre usundt end tilsat sukker i USA (højfruktose-majssirup).
  11. Nyrevenlig. Kulhydrater belaster ikke nyrerne i modsætning til protein.
  12. Allergivenlig. Sukker- og stivelsesrige fødevarer er venlige i forhold til mange former for allergi
  13. Saltreduktion. Kulhydratrig mad trækker ikke lige så meget salt med i måltiderne, som protein og fedt gør.
  14. Omsætningsparat. Det er et markant sundhedstegn, at kroppen har let ved at omsætte kulhydrater.
  15. Variationsparat. Det er muligt at lade kulhydrater indgå i en varieret, sund kost, der også indeholder andet end kulhydrater.
  16. Uforstyrret. Mental tilladelse af kulhydrater er forebyggelse af spiseforstyrrelser.

Og fem bonusgrunde:

  • Frugt. Sukker i frugt er ikke det samme som frugtsukker (fruktose).
  • Blodsukker. Regelmæssig indtagelse af kulhydrater holder dit blodsukker normalt.
  • Dosis. Sukker i begrænsende mængder er uskadeligt.
  • Sukkersyge. Man får ikke sukkersyge af at spise sukker, og mennesker med sukkersyge må godt spise sukker.
  • Fulde kalorier. Du kan kompensere for lejlighedsvis indtagelse af tomme kalorier ved at lejlighedsvis indtagelse af ekstra fulde kalorier.

No comments yet

Leave a Reply