Kritisk tænkning er en mangelvare

Kritisk tænkning er en stor mangelvare i medielandskabet i dag. Jeg oplever en polarisering med naivister på den ene side og konspirationsteoretikere på den anden. Det er skadeligt for udviklingen af sund politik og fred i verden.

Jeg har lavet en model, der illustrerer, hvordan jeg opfatter medielandskabet. Vi ser polariseringen både indenfor sundhedsdebatten og indenfor fredsdebatten, som er de to områder, jeg følger mest med i.

Hvis du er naivist, så vil du have gavn af at åbne dit sind for alternative forklaringer. Du kan f.eks. starte med 9/11, Bygning 7 og krigen mod terror.

Hvis du er røget ud af konspirationstangenten, så vil du have godt af at tænke mere kritisk og realistisk med fokus på evidens. Du kan f.eks. prøve at koble en konspirationsteori på din aktuelle konspirationsteori. Altså skabe en slags meta-konspirationsteori. Du kan på den måde indse, at konspirationsteorier er skruen uden ende. Dette trick med at udvikle falske konspirationsteorier ovenpå sande konspirationer bruges aktivt i informationskrigen på internettet. Og hvis dit sind er for åbent, så falder du pladask for det. Det er derfor, at konspirationsteoretikere ikke er nogen reel politisk trussel for magthaverne.

Kritisk tænkning er en mangelvare

 

Forskellen på motivation og mening i sundhed

Kender du forskellen på motivation og mening i din sundhed?

Mange søger motivation, hvor de i stedet burde søge mening. Måske skyldes din mangel for motivation for eksempelvis motion, at du bare slet ikke oplever nogen reel mening ved den motion. Det er jo egentlig umenneskeligt at prøve på at motivere sig for noget, man ikke finder nogen mening ved. Det er en særlig type mennesker, der er i stand til det, og de er ikke værd at efterligne.

Forskellen på motivation og mening

Motivation er din drivkraft for at opnå et mål. Du kan f.eks. sætte dig et mål om, at du vil gennemføre dit første marathonløb om 7 mdr. Jo mere betydningsfuldt du kan overbevise dig om, at dit mål er, des stærkere vil din motivation være. Du kan også booste din motivation med ren viljestyrke og mentale teknikker fra idrætspsykologien. Du kan hyre en personlig træner, der kan give dig peptalk og trække din motivation frem i lyset. Det er så din motivation, der driver dig ud på træningsture i al slags vejr frem til dit mål.

Mening er din dybe, personlige oplevelse af, at en aktivitet er meningsfuld. Det er den, når den stemmer overens med dine værdier, og når den tjener konkrete formål i din hverdag. Du kan f.eks. opleve det som meningsfyldt at løbe efter bussen, hvis det kan spare dig en halv times kedelig ventetid. Eller du kan opleve det som meningsfyldt at løbe meget hurtigt væk, hvis du har vristet dig ud af grebet hos en voldtægtsmand. Det kan også være, at du bare synes, det er super rart at løbe i naturen og føle dig i live.

Jo mere meningsløs din motion er, des mere motivation har du brug for. Det samme gælder for slankekure, kostplaner og alt mulig andet “sundt”. Relationer til en træner, coach eller gruppe er en populær måde at finde motivationen og glemme meningsløsheden i sundhed.

Den meningsløse motivation

Problemet ved motivation er, når den er uden mening. Meningsløs motivation er et etisk problem, der forringer din livskvalitet. Men løsningen er enkel: Hold op med søge motivationen for sundhed, der bare ikke giver mening for dig. Dyrk i stedet den sundhed, der reelt giver mening for dig. Uanset hvor underlig og uperfekt det måtte være. Uanset hvad andre måtte tænke om det. Det er kun dig, der ved, hvad der giver mening for dig!

Lad os få den humanistiske etik tilbage i sundheden.

Forskellen på motivation og mening i motion

Det har jeg lært af OCD: 10 ting

Som nogen af jer måske allerede ved, så har jeg døjet med OCD, siden jeg var barn. I mit tilfælde er det en meget indre lidelse (checking for at være helt sikker…) og ikke noget, som andre bemærker. Men ikke desto mindre så har lidelsen i perioder af mit liv været massiv og nærmest invaliderende. Jeg har derfor prøvet stort set ALT, der på en eller anden måde kunne hjælpe — både fysiologisk og psykologisk. Og jeg har ved at prøve mig frem heldigvis fundet et mix af ting, der har virket godt. Det har så skiftet livet igennem, hvad der har virket, og jeg har så prøvet at skifte med så godt og så hurtigt som muligt.

10 ting jeg har lært af OCD

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget… Her er 10 ting, jeg har lært af OCD, som giver mig styrke og perspektiv på livet og verden generelt.

  1. Når man er overbevist om, at verden er på en bestemt måde, så er det faktisk bare tanker. Måske er verden sådan. Måske er den ikke. Det er bare tanker.
  2. Det er let at glemme, at det bare er tanker!
  3. OCD giver en helt anden målestok for angst. Når man har erfaret den ekstremt intense angst i OCD, så bliver det let at være med livets almindelige angst. Det er jo bare angst.
  4. Det er let at glemme, at det bare er angst!
  5. Det er ikke et spørgsmål om enten medicin/fysiologi eller psykologi/terapi. Vejen frem er både/og! Lad ikke dine fordomme og sparsommelighed holde dig tilbage fra at få det så godt som muligt.
  6. Det er træls, at psykoterapi er meget dyrere end medicin!
  7. Mindfulness og psykodynamisk terapi giver indsigt, men man får det ikke nødvendigvis bedre. Nogle gange får man det lige så dårligt blot på en mere indsigtsfuld måde.
  8. All you need is peace of mind — and a piece of cake. Nydelse er sundt.
  9. Kramning giver ro. Ah… 🙂
  10. Pot er godt… 🙂

10 ting jeg har lært af OCD

Søvn sænker sukker

Hvis du spiser for meget sukker, så kan det skyldes, at du sover for lidt. Ny forskning viser, at man ved at sove længere kan sænke sin appetit efter sukker.

42 personer på 18-64 år, der havde for vane at sove i kort tid (mindre end 7 timer), deltog i undersøgelsen. Halvdelen blev tilfældigt udvalgt til at modtage en konsultation med fokus på søvnhygiejne. Den anden halvdel skulle fortsætte deres sædvanlige søvnvaner i 4 uger. Forsøgspersonerne lavede kostregistrering i 7 dage før og efter.

Undersøgelsen viste, at søvnkonsultationen øgede søvnen med i gennemsnit 55 minutter, og det bevirkede en statistisk signifikant reduktion i indtagelsen af sukker. Altså uden at forsøgspersonerne prøvede på at spise mindre sukker. De prøvede bare at sove mere.

Søvn sænker sukker via to hormoner

Søvn er en ofte overset faktor i holistisk sundhed. Den nye undersøgelse underbygger, at der er et samspil mellem søvn og ernæring. Det skyldes bl.a., at mangel på søvn medfører stigning i hormonet ghrelin og fald i leptin, hvilket øger lysten til at spise søde sager. Mere søvn kan også sænke trangen til sukker ved at reducere stress. Det er veldokumenteret, at når man er kronisk stresset, så stiger lysten til sukker, fordi sukkerspisning virker afstressende. Hvis du er for stresset til at sove, så må du starte med at gøre noget ved stressen.

Sov godt! 🙂

Kilde: Khatib et al. The American Journal of Clinical Nutrition 2018

Søvn sænker sukker

Det er sundt at have en kreativ hobby

Jeg har langt om længe fået mig en kreativ hobby: hjemmelavet musik. Det er sundt for hjernen og psyken at udtrykke sig kreativt. Jeg kan mærke, hvordan det at lave mine egne sange er et effektivt middel mod de depressive tendenser, som jeg kan have i perioder. Nu skal jeg bare lave en sang — måske en lidt dyster en — så letter humøret igen. Eller bare spille en af mine gamle sange.

Læs videre Det er sundt at have en kreativ hobby