Kramning mod stress :: Klar til kollegakram?

Arbejdspladser kan med fordel anvende kramning mod stress.

Kramning øger oxytocin, der er det vigtigste hormon i kroppens forsvar mod stress. Oxytocin fungerer som hormonel modvægt til stresshormonerne i hverdagen. Det er ekstra vigtigt at få et skud oxytocin i de perioder af dagen, hvor man er mest presset, f.eks. mens man er på arbejde.

Jeg anbefaler derfor alle arbejdspladser at tænke kramning ind som et strategisk middel i forebyggelsen af stress blandt alle personalegrupper. Det er en effektiv og billig strategi. Men det kræver noget undervisning og kulturarbejde at indføre kramning på arbejdspladsen og i organisationen på en ordentlig måde. Der er mange fordomme og normer, der skal italesættes og håndteres på en nænsom måde.

Udfordringer ved kramning mod stress på arbejdspladsen

Her er nogle af udfordringerne, når kramning skal implementeres i forebyggelsen og behandlingen af stress på arbejdspladser i Danmark. Ingen af udfordringerne er dog så store, at de ikke kan håndteres og måske ligefrem vendes til en fordel, når man griber det rigtigt an.

  1. Seksualiering af kramning. Kramning er desværre blevet seksualiseret, så det kan være svært at praktisere den beroligende, afstressende og helt ikke-seksuelle, sunde kramning. Løsning: Øvelser i mindful kramning.
  2. Misbrug af hilsekram. Mange oplever, at de i forvejen krammer for meget, fordi krammekulturen kræver, at man hilsekrammer med folk, som man måske ikke rigtig har lyst til at kramme med. Løsning: Lad os få håndtrykket tilbage.
  3. Krammet som for meget berøring. Jeg opfatter mindful kramning som bevidst berøring med kærlig-venlighed. Men i hverdagen tænker mange på krammet som den stående omfavnelse bryst mod bryst, og det kan især for kvinder simpelthen være alt for tæt og intim kontakt med mænd. Løsning: Tænk på kram som alle former for kærlig-venlig berøring. Det kan f.eks. blot være en hånd på en skulder. Øv dig på at mærke og respektere dine egne og andres berøringsgrænser. Indse at det gode kram — også det gode kollegakram — altid er individuelt.

Kontakt mig, hvis du ønsker en uforpligtende samtale om, hvordan kramning kan indføres i din virksomhed som middel til at reducere stress og øge trivsel.

Kramning mod stress på arbejdspladsen

 

Journalister er ikke dumme og onde

Journalister er ikke dumme og onde, selvom det er en udbredt opfattelse blandt “politisk vågne”.

Det er mit klare indtryk, at journalister — også dem fra de “onde” mainstream medier — er både intelligente og godhjertede.

Problemet er systemet.

Journalister er ikke dumme — Det er systemet, der er dumt

Her er nogle af de fundamentale problemer i systemet, som journalister er ofre for ligesom alle andre borgere i Danmark:

  • Kapitalisme og markedskræfter med appel laveste fællesnævnere.
  • En befolkning bedøvet af underholdning, hamsterhjulsarbejde, frygt og sex.
  • Amerikaniseret popkultur hvor ‘the good guy’ og ‘den store helt’ altid er en amerikaner.
  • Tidspres og stress der gør færdiglavede historier fra PR-bureauer meget appellerende.
  • Gruppetænkning der gør det svært og farligt at tænke ud af boksen.
  • Særdeles smart og effektiv propaganda og PR fra USA, NATO & Co.
  • Neoliberalismens fremstød og socialismens næstens totale død.
  • Sammenblanding af ideologierne ‘liberalisme’ og ‘kapitalisme’.
  • Højredrejet, nationalistisk, fremmedfobisk, populistisk politik.
  • Pengesystemet med private centralbanker og den udbredte accept af “penge” som universelt magtmiddel.
  • Mangel på indre fred, der projiceres ud i ydre konflikt og krig.
  • Mangel på kærlig-venlighed, der skaber os- mod dem-tænkning.

Det er blot mine betragtninger, og det kan jo sagtens være, at jeg tager fejl. Men prøv selv at tænke lidt dybere over det system, som du er en del af. Det gælder både journalister og alle os andre. De dygtige og godhjertede journalister er en kæmpe ressource for at dreje samfundsudviklingen i en sundere retning. Jeg er i hvert fald fuld af håb. 🙂

Journalister er ikke dumme

 

Til fest: Sådan undgår du tømmermænd – helt sikkert!

Det er ikke nok at undgå alkohol, hvis du vil undgå tømmermænd. Her er min holistiske guide til at være helt sikker på at undgå tømmermænd.

1. Lad være med at drikke alkohol

Lad være med at drikke noget, der indeholder alkohol. Alkohol er et giftstof, og drikke med alkohol indeholder ofte andre giftstoffer. Alkohol opfører sig især som et giftstof, når du indtager det i høje doser. Som til en typisk fest i Danmark. Find noget andet end alkohol at beruse dig i, f.eks. kram (oxytocin+opioider) eller pot (THC+CBD).

2. Lad være med at gå for sent i seng

En stor del af tømmermændene efter en fest skyldes søvnmangel. Af en eller anden grund så synes vi, at det er sjovest at feste om natten, og det må jo så gå ud over søvnen. Prøv at starte din fest så tidligt som muligt, så du så vidt muligt kan komme i seng til normal tid.

3. Lad være med at gå dehydreret i seng

Dehydrering er også en hyppig årsag til tømmermænd, som man kan undgås ved simpelthen at drikke væske nok under festen og før sengetid. Det er lettere, når du ikke drikker alkohol, da alkohol virker dehydrerende. Men hvis du er til fest, hvor du danser og sveder meget, så kræver det også, at du drikker mere væske for at kompensere.

4. Lad være med at gøre noget, du fortryder

Du kan undgå de moralske tømmermænd ved at opføre dig etisk forsvarligt. Det er også noget lettere, når der ikke er alkohol i dit blod. Men pas også på, at du ikke bliver lokket af gruppepres til at gøre noget, som du aldrig ville gøre, hvis du var alene.

5. Lad være med at høre for høj og for dårlig musik

Musikalske tømmermænd kan opstå som følge af det voldsomme lydstress, der kan være til en fest. Det stresser hjernen, ørerne og nervesystemet. Især hvis det er dårlig musik. Musik påvirker os meget mere, end vi er klar over, og påvirkningen kan være både gavnlig og skadelig. Det er derfor i det hele taget en god idé at være bevidst om både, hvad du hører, hvor meget du hører det, og hvor højt du skruer op. Problemet ved fester og byture er, at det ofte er ude af din kontrol, og så tager du straffen dagen efter med tømmermændene i sengen.

6. Lad være med at ryge

Hvis du ikke plejer at ryge, så kan du få tømmermænd af festrygning. Det gælder også passiv festrygning, altså hvis du er til fest, hvor mange af de andre ryger, og du sidder passivt og inhalerer skidtet.

Sådan undgår du tømmermænd

Krammeklub eller krammeterapi? Hvad skal man vælge?

Jeg tilbyder både krammeklub og krammeterapi, og folk spørger mig tit, hvad de skal vælge. Vælg krammeklub, hvis: Du er åben for at møde nye mennesker og måske en ny krammeven Du er åben for at kramme med fremmede Du elsker gruppekramning Du vil også gerne have meditation og undervisning Du vil spare penge Vælg … Læs videre Krammeklub eller krammeterapi? Hvad skal man vælge?
For at få adgang til dette indhold skal du købe Medlemskab Privat or Medlemskab Virksomhed.

Ny definition af mainstream sundhed

Mainstream sundhed er den gængse opfattelse af sundhed, som den bl.a. kommer til udtryk i mainstream medierne. Efter at have studeret den i mange år er jeg kommet frem til denne definition af mainstream sundhed:

“Sundhed: At gøre unødvendige, besværlige og meningsløse ting med stor begejstring med henblik på at opnå social anerkendelse.”

Det er falsk sundhed, der giver stress i stedet for sundhed.

Ægte individuel sundhed er derimod simpelthen at have tilstrækkelig velvære, energi og frihed fysisk, mentalt og socialt til at kunne leve et godt liv. Det kan lade sig gøre helt uden den form for falsk sundhedspraksis, som medierne er overfyldte af. Ægte, holistisk sundhed omfatter også global sundhed (herunder politisk sundhed), men det er en anden snak.

Mainstream sundhed er falsk sundhed

Seks trin til mere energisex

Her er seks trin til mere energisex baseret. De seks trin er baseret på mine erfaringer med mig selv og mine kursister. Trin 1: Lær at meditere Lær at meditere med fokus på udvikling af koncentration, mindfulness og kærlig-venlighed. Mediter i mindst 20 minutter om dagen. Især på de dage hvor du ikke har tid … Læs videre Seks trin til mere energisex
For at få adgang til dette indhold skal du købe Medlemskab Privat or Medlemskab Virksomhed.

Din mælk, dit valg

Du bestemmer selv, hvilken form for mælk, du vil bruge på Havregrynskuren. Der er jo efterhånden mange forskellige valgmuligheder. Hvis du er til komælk, så kan du f.eks. vælge skummetmælk, minimælk, yoghurt og skyr. Jeg anbefaler økologiske mælkeprodukter med lavt fedtindhold. Hvis du er veganer eller flexiganer (som jeg selv er), så kan du vælge mellem sojadrik, mandeldrik, havredrik, risdrik, m.fl. Jeg foretrækker selv sojadrik, da soja har en særligt god proteinkvalitet.

Men man kan have forskellige legitime grunde til at undgå soja. For mig personligt så er soja dog sundere end komælk, og så synes jeg simpelthen, at sojadrik (den med sukker…) smager meget bedre end skummetmælk.

Husk: Du tager ikke skade af lidt sukker. Heller ikke når du er på kur. 🙂

Din mælk, dit valg

Impotent? Dyrk energisex med blød penis

Hvis du er impotent, så prøv at dyrke energisex i stedet for. Energisex er mindful sex med fokus på energiudvikling i stedet for kønsdele. Hvis du er god til energisex, så vil din partner måske ligefrem blive glad, når hun opdager, at din penis er blød. Blød penis forhindrer pumpesex, som altså bare er kedeligt … Læs videre Impotent? Dyrk energisex med blød penis
For at få adgang til dette indhold skal du købe Medlemskab Privat or Medlemskab Virksomhed.

What to call it instead of tantra?

Tantra is a misused concept in the West. I suggest that we simple stop using the word ‘tantra’. Here are my alternatives.

If you refer to the true tantra please call it tantric hinduism or tantric buddhism. And know that it has nothing or very little to do with sexuality. In my experience only about 0,001 % of those that think of themselves as tantric are true tantric yogis.

Call it mindfulness instead of tantra

If you by tantra mean mindful sex then please just call it that: mindful sex. There is nothing wrong with sex. There is nothing wrong with mindfulness. It is actually a really nice combination and it does not include misuse of terms. Mindful sex includes energy sex.

If you by tantra mean mindfulness of sensuality in a broader sense then why not just call it that? Mindful sensuality or mindful sensing. Mindful eating is included in that category and it is a general mindfulness practice to come to our senses.

Being mindful means to be aware in a nonjudgmental way. Right mindfulness is when your awareness is combined with loving-kindnesss. Mindfulness is ethical and healthy. It is not just to live in the moment like an animal.

In conclusion: I suggest that ‘mindfulness’ replace ‘tantra’ in the way that we seem to want to use ‘tantra’ in the modern culture.

Call it mindfulness instead of tantra

The secrets about The Secret

The Secret or The Law of Attraction is a popular new age believe that thoughts can change the world directly. It became popular from a documentary movie and a following book by Rhonda Byrne. During the years I’ve met a lot of people that based their lives on this “secret”. Mostly women. This is what I have learned.

The real secrets about The Secret

Secret #1: It creates bad karma

The Secret is basically a modern kind of abuse of the buddhist principle of karma. The Secret teaches that material desire is a good thing whereas buddhism actually teaches that this desire is a root cause of existential suffering. Just based on my personal live experiences I think there is some truth to the concept of thoughts, ideas and intentions create manifestations in the physical world. But this is actually something to be handled very consciously because this craving is the main cause for human suffering. Especially now in the modern world. And from a Buddhist perspective craving more material things and money actually creates bad karma that will backfire on you in this life or your next rebirth.

Secret #2: It makes you passive

Thoughts don’t actually become things in the way The Secret teaches. It mostly creates a dream world where you sit and think instead of going out and doing something real. The real secret is that thoughts and intentions become actions which change the physical world. I have personally experienced women who never get any succes in life because they base their life on The Secret bullshit with thinking instead of action. Wake up and do something! That is my recommendation for real power women.

Secret #3: It prevents political protests

The Secret believers who want world peace and social political change sit and visualise the perfect world instead of opening their mouths and taking the rightful indignation to the streets. This is a perfect way for the powers that be to eliminate protests before they begin. Believers of The Secret actually think that it will make things worse if they engage in real political work because “thoughts become things”. The Secret is The Perfect Bullshit Storm for those that want to continue with all the unjustices, frauds and wars. If I was a conspiracy theorist I could argue that The Secret was actually invented by capitalist war mongers so that they can go on with their dirty business.

The secrets about The Secret

 

10 skidegode tips: Sådan kan du skide godt

Det er sundt at skide godt og meget. At skide godt betyder, at du opnår en komplet tømning af tarmens indhold. Det mærker du som en behagelig kropsfornemmelse af behagelig tomhed i tarmen efter toiletbesøg. Det er sundt at skide meget, da det er et tegn på, at du spiser en fiberrig kost. De større mængder lort trækker flere skadelige stoffer med ud af din krop. Det er ren Olsen Banden: – “Skide godt, Egon!”

Læs videre 10 skidegode tips: Sådan kan du skide godt

Vægttab usundt for ældre

Vægttab usundt for ældre. Det er ikke altid sundt at tabe sig. Ny forskning viser, at det hos personer over 55 år faktisk er sundere at tage på end at tabe sig. Det sundeste er dog at holde vægten stabil. Jeg spår en ny sundhedstrend, hvor spørgsmålet om vægten ikke handler om at være eller blive slank, men derimod om at være stabil.

Sådan kan du undgå at tabe dig

  1. Spis nok mad
  2. Vælg tilstrækkelig kalorierig mad
  3. Suppler evt. med nogle kalorieholdige drikkevarer
  4. Lad være med at blive syg

Weight change in older adults and mortality: the Multiethnic Cohort Study

Vægttab usundt for ældre

Den tredje vej

Den tredje vej er vejen mellem mainstream og det alternative. Den tredje vej rummer aspekter fra både mainstream og det alternative, og den supplerer med helt nye dimensioner. Den tredje vej er sandhedens barske vej, og den er min vej både i sundhed og politik. Vejen er barsk, fordi den er ny, og fordi jeg møder modstand fra både mainstream-folk og de alternative. Ofte meget følelsesladet og personlig modstand. Det har jeg lært at leve med og ikke tage personligt. Jeg arbejder for en sag, der er meget større end lille mig. 🙂

 

Den tredje vej mellem mainstream og alternativt

Hvis mit liv var en kapitalistisk popularitetskonkurrence

Hvis mit liv var en kapitalistisk popularitetskonkurrence, hvor jeg havde som mål at være så populær som mulig og tjene så mange penge som mulig, så var der meget, jeg ville gøre anderledes: 1. Jeg ville koncentrere mig om ernæring og give slip på alt det holistiske fis. 2. Jeg ville være den, som medierne … Læs videre Hvis mit liv var en kapitalistisk popularitetskonkurrence
For at få adgang til dette indhold skal du købe Medlemskab Privat or Medlemskab Virksomhed.

Holisme: et misforstået begreb

Jeg arbejder jo med holisme i form af holistisk sundhed og ernæring. Jeg oplever ofte, at begrebet holisme bliver misforstået eller misbrugt.

Hvad betyder holisme egentlig?

Holisme betyder reelt bare helhedssyn og samspil, men begrebet bliver misbrugt som en betegnelse for alt mulig (og især umulig) alternativt, new age bullshit uden skyggen af videnskabelig bevis eller sandsynlighed. Det bliver brugt til at markedsføre alverdens skodprodukter og -behandlinger.

Jeg vil derfor gerne opfordre folk til at være bevidste om betydningen i de ord, de bruger. Hvis man reelt arbejder med helhedssyn og selve samspillet mellem de enkelte komponenter i helheden, så er det reelt at tale om holisme. Hvis man derimod er en charlatan, der ønsker at fuppe helsekroner ud af folk, så skal man melde kulør i stedet for at misbruge begrebet. Tak.

Det er vigtigt at have et åbent sind. Men det skal ikke være så åbent, at hjernen falder ud. 🙂

Holisme

Lider du af glutenhysteri?

Glutenhysteri er, når man på fanatisk vis undgår gluten, selvom man reelt godt kan tåle det. Der har været en epidemi af glutenhysteri i visse dele af Danmark i de sidste 10 år.

Her er tre gode råd om gluten:

  1. Spis glutenholdige madvarer, hvis du ikke mærker nogen problemer. Glæd dig over, at gluten er protein.
  2. Gå til din læge og bliv undersøgt ordentligt, hvis du mistænker dig selv for at have glutenallergi. Hvis du har glutenallergi, så lad være med at spise gluten. Vær indstillet på, at det er krævende arbejde, men det er desværre en nødvendigvis form for madstress for din sundhed.
  3. Hvis du ikke har glutenallergi, men alligevel oplever problemer (f.eks. oppustethed), når du spiser glutenholdige produkter, så undersøg med et åbent sind, om det reelt er gluten, du ikke kan tåle, eller om det er noget andet, der er i den glutenholdige mad. Eller måske den stress der går forud for overspisningen af store mængder brød. Det vil sige: stress er årsagen til både maveproblemerne og overspisningen. Måske har du brug for en mere grundig allergiudredning. Måske har du brug for at være mindful med din glutenhysteri og lære at få et sundt forhold til almindelig mad igen.

Læs mere i min blog i BT i dag

Lider du af glutenhysteri eller glutenallergi?

Hvorfor spise plantebaseret kost? Her er de tre vigtigste grunde

Jeg er fan af plantebaseret kost og betegner mig selv som flexiganer. Det er sådan en, der hovedsagelig spiser plantebaseret kost men også lidt animalsk. Jeg spiser animalsk, når min krop kalder på det (det gør den faktisk nogle gange, dog ikke så ofte), og når praktiske eller sociale omstændigheder gør det til det holistisk sundeste valg. Når min mor serverer frikadeller for mig for eksempel, så takker jeg ikke nej. Det er sundt at sige ja til den mad, man får serveret.

De tre vigtigste grunde til at spise plantebaseret kost

Der er mange gode grunde til at spise mere plantebaseret kost. Her er de tre vigtigste grunde i prioriteret rækkefølge:

  1. Hensyn til dyrene. Der er ingen dyr, der intentionelt bliver slået ihjel under fremstillinger af plantebaseret føde. Det er der derimod altid under fremstillingen af animalsk føde. Det giver god karma, hvis man tror på den slags. 🙂
  2. Sundere for jorden. Det er nødvendigt med meget mere plantebaseret føde og meget mindre animalsk føde, hvis den voksende befolkning skal brødfødes. Det er langt bedre udnyttelse af jordens ressourcer, når planterne ikke skal gå gennem dyr, før vi spiser dem. Den animalske fødevareprodukter sluger også gigantiske mængder vand, der bliver en mere og mere knap ressource. Jeg er dog samtidig skeptisk i forhold til snakken om klima og CO2, så jeg vil anbefale, at man ikke bruger det manipulerende klima-CO2-narrativ til at spise mere plantebaseret.
  3. Sundere for dig. Plantebaseret kost er ikke nødvendigvis sundt. Mange giftstoffer kommer jo fra planter, og tilsat sukker er også en plantebaseret fødevare. Men bortset fra det, så er det de sunde plantebaserede fødevarer, som vi danskere har brug for at spise mere af. Det er ikke de sunde animalske fødevarer. Dem spiser vi i forvejen rigeligt af. Veganere er generelt sundere end kødædere. Når det er sagt, så kan plantebasering også kamme over og føre til B12-vitaminmangel. Lige nu bliver plantebaseret kost hypet som kuren mod alt, hvilket selvfølgelig er en løgn. Fanatisme er altid usundt.

Det er usundt at være død

For mig at se så er den suverænt vigtigste grund til at spise plantebaseret føde nr. 1: Når du vælger plantebaseret mad, så bidrager du ikke til at slå dyr ihjel til mad. Det sker helt konkret, når du vælger plantedrik i stedte for komælk eller hakket plantefars i stedet for kødfars. Hvis du også går op i dyrs sundhed og velværd, så husk at noget af det mest usunde, man kan være, det er at være død.

Tre gode grunde til at spise plantebaseret kost

Hvad laver man i en krammeklub?

For snart tre år siden startede jeg Danmarks første krammeklub på Østerbro. Og hvad laver vi egentlig i krammeklubben? Vi dyrker først og fremmest mindful kramning med hinanden. Det er kærlig-venlig fysisk berøring med bevidst nærvær. Det er lange, dybe kram helt fri for sex, begær og forventninger.
For at få adgang til dette indhold skal du købe Medlemskab Privat or Medlemskab Virksomhed.