De to store misforståelser om videnskab

Den første store misforståelse om videnskab er, at videnskaben ved alt. Sandheden er, at videnskaben altid har været og altid vil være i udvikling. Videnskaben ved meget nu, men der er stadigvæk store huller og mangler i den videnskabelige viden. Der er brug for meget mere forskning. Det betyder bl.a., at det er vigtigt at tage den enkeltes subjektive erfaringer, oplevelser og eksperimenter meget alvorligt. Der er jo nærmest ingen grænse for, hvad man selv kan forske i og afprøve i praksis. Det er selvfølgelig en anden form for forskning, men ofte den form for forskning, der er mest relevant for den enkelte.

Den anden store misforståelse om videnskab er, at videnskaben ikke ved noget. Man tror måske ligefrem, at videnskaben direkte lyver, fordi den er i lommen på alle mulige. Det kan føre til en slags omvendt indstilling til videnskab, en slags anti-videnskab, så man tror på alt, der ikke er videnskabeligt dokumenteret. Denne mistroiske indstilling kan f.eks. føre til, at man går glip af effektiv behandling af helbredsproblemer.

Det behøver ikke være enten/eller. Det kan også være både/og.

Fedmeforskning er i lommen på industrien

Jeg har i mange år fulgt den danske og den internationale fedmeforskning meget tæt. Min konklusion er: Den er meget mærkelig! Og det kan næsten kun skyldes, at fedmeforskningen er i lommen på industrien, når man tænker på, hvilke interesser forskningen tjener. Og det er som om, at fedmeforskningen er blevet mere og mere mærkelig … Læs videre Fedmeforskning er i lommen på industrien
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Slankekure øger lysten til at spise

Ny forskning viser, at en slankekur medfører en vedvarende forøget lyst til at spise. Det er en vigtig grund til, at de fleste tager på igen efter en kur, og mange tager endnu mere på efter kuren, end de tabte under kuren.

Den nye undersøgelse viste, at sulten og lysten til at spise er forøget mindst et år efter afslutningen af kuren. Til gengæld var deltagerne i undersøgelsen i stand til at vedligeholde deres vægttab takket være et intensivt vedligeholdelsesprogram. I den virkelige verden ville vægten nok bare være smuttet op igen efter kuren som følge af den forøgede spisetrang.

Hvis du taber dig med en slankekurs, der inkluderer mindful spisning, så lærer du at håndterer sulten og lysten, mens du taber dig, så du ikke først skal bøvle med det bagefter.

Sådan bliver du slank uden sult

Kilde: Investigation of the long-term sustainability of changes in appetite after weight loss. International Journal of Obesity volume 42, pages1489–1499 (2018)

 

 

Novo Nordisk styrer Københavns Universitet

Jeg har lige opdaget, at bestyrelsesformanden for Københavns Universitet (Mads Krogsgaard) også er koncerndirektør for forskning og udvikling i Novo Nordisk. Godt for Novos aktionærer. Dårligt for den frie forskning og for folkesundheden. Efter min mening. Novo Nordisk lever af usund livsstil Novo Nordisk tjener styrtende med penge på den globale epidemi af type 2-diabetes. … Læs videre Novo Nordisk styrer Københavns Universitet
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Drop slankekuren og lev længere

Uanset hvilken slankekur du er på eller overvejer at gå på, så er det sundeste, du kan gøre simpelthen at droppe den.

At droppe slankekuren er ikke det samme som at være ligeglad med, hvad man spiser, eller hvad man vejer. Hvis du ønsker et sundt og stabilt vægttab, så skal du bare gå på slankekurs med små skridt i stedet for slankekur med store skridt.

Jeg har udviklet et email-slankekursus, hvor du kan lære kunsten at blive slank uden bivirkninger.

Den primære grund til, at slankekure er så usunde er formentlig, at kroppen tager skade af et for hurtigt vægttab. Kroppen bliver fedtforgiftet, når fedtet vælter ud af fedtdepoterne for hurtigt som på en decideret kur. Hvis vægttabet skal være sundt og bæredygtigt, så skal det foregå stille og roligt. Helt uden at presse på med vold og magt. På den måde undgår du både de fysiologiske og de psykologiske bivirkninger ved dit slankeprojekt.

Sundhed er mere end at sige slut med forbudt

Der er ingen tvivl om, at mange danskere lider af madstress og madfrygt. Det er, når man føler pres og angst omkring mad, som er uden reel grund. Det er sundhedsfremmende for mennesker med madstress at lære at slappe af og få et naturligt forhold til mad. Det omfatter, at man tillader sig selv at spise mad, som man måske gennem mange år ellers har lært er forbudt. Men hvor der simpelthen ikke er nogen reel grund til at blive ved med at forbyde sig selv det.

Denne trend kan give det indtryk, at når man bare tillader sig selv at spise “syndig” mad, så er man sund på den moderne måde. Men det er ikke nok at sige slut med forbudt, hvis man vil være sund og sikre sig en god ernæring.

Risikoen ved slut med forbudt

Risikoen ved slut med forbudt tendensen er, at vi glemmer det individuelle perspektiv og selve ernæringen. Slut med forbudt gælder på befolkningsniveau, men ikke nødvendigvis på individniveau. Der kan f.eks. være mange gode grunde til at lade være med at indtage komælk og skifte til sojamælk — og den anden vej rundt. Det afhænger af den enkeltes omstændigheder med hensyn til allergi og sundhedsproblemer, hvor det kan være hensigtsmæssigt at øge eller reducere (eller helt forbyde) bestemte madvarer. Men man skal selvfølgelig kun gøre det, når det giver mening. Spørgsmålet er, hvornår det giver mening. Og det gør det faktisk ganske ofte, men det er meget forskelligt fra person til person, hvad der skal til.

Jeg kunne godt tænke mig, at selve næringen kom tilbage i fokus. Altså at madens primære sundhedsmæssige funktion er at give os næring og næringsstoffer. Det er et meget positivt og evidensbaseret perspektiv på mad og sundhed. Det giver en god følelse at spise for at give kroppen næring. Og lade være med at spise, når kroppen har fået næring nok. Hvis dette perspektiv ikke er med i kostvejledning, så er det simpelthen dårlig kostvejledning.

Sandheden om sund kost: Spis som du vil

Sandheden om sund kost er, at man kan spise sundt på mange forskellige måder og i mange forskellige grader. Det betyder i praksis, at du kan spise, som du vil. Der er masser af plads til dine personlige præferencer, etikker og muligheder i hverdagen. Du kan f.eks. selv bestemme, hvorvidt du vil spise sundt med færdiglavet mad eller hjemmelavet mad. Der er sjældent grund til at forbyde sig selv noget. Det udgav jeg faktisk en bog om for 18 år siden.

Sandheden om sund kost er også, at sund kost er meget individuelt. Der er store individuelle forskelle i behov for specifikke næringsstoffer og fødevarer. Det afhænger bl.a. af allergi, sygdom og arvelige forhold. Der kan f.eks. være gode grunde til at undgå eller begrænse komælk, ligesom der kan være gode grunde til at undgå eller begrænse sojadrik. Det afhænger af en individuel vurdering.

Sundhed starter altid med bevidsthed, herunder bevidsthed om hvordan du har det, og hvordan det du spiser og drikker påvirker, hvordan du har det. Ofte er der ikke andet at gøre end at prøve sig frem med videnskabelig evidens og sund fornuft som vejvisere.

Sæd som sund fødevare

Ernæringsforskning har det jo med at være lidt tosset, og det næste hit bliver muligvis mænds sæd som sund fødevare. Mænds sæd har nemlig et højt indhold af stoffet spermidin, og mennesker der spiser meget af det, de lever generelt længere. Når man giver dyr mere spermidin, så lever de i længere tid.
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Madmobning holder de svage nede

“De socialt dårligt stillede skal blive bedre til at lave sund mad til deres børn.”

Det budskab hører vi igen og igen. Aktuelt i kølvandet på regeringens nye udspil om madoplysning. Det er efter min opfattelse et typisk eksempel på, hvordan sundhed og mad bliver brugt af eliten til at udøve magt og holde de svageste i samfundet nede. Godt camoufleret i gode intentioner. Men det er simpelthen madmobning.

7 ud af 10 kan ikke tåle komælk

Ny undersøgelse viser, at 70 % af verdens voksne befolkning er laktose-intolerante. Laktose er den form for sukker, der findes i komælk. Laktose-intolerans mærkes som kronisk diarré, mavesmerter samt rumlen og uro i maven efter indtagelse af komælk. Hvis du ofte oplever disse problemer, så prøv at udelukke komælk i en periode og læg mærke … Læs videre 7 ud af 10 kan ikke tåle komælk
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Copenhagen Pride: Love is love

This week is Copenhagen Pride. It’s a celebration of love that I very much support. Let’s also remember the most important kind of love: loving-kindness. That is the unconditional love to all living beings and maybe even to our planet and the whole universe. Without desire and without wanting something in return. And without sexuality. … Læs videre Copenhagen Pride: Love is love
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Ost gør mælkefedt uskadeligt

Nu har endnu en undersøgelse vist, at når man spiser mælkefedt i form af fed ost, så undgår man den stigning i den lede LDL-kolesterol, der sædvanligvis følger et stort indtag af mælkefedt. Den nye undersøgelse viste også, at man ikke kan efterligne effekten af ost med et kalktilskud. Mælkefedtet skal simpelthen være naturligt bundet i rigtig ost for at blive neutraliseret. I undersøgelsen blev effekten af mælkefedt indtaget i form af ost sammenlignet med samme mængde mælkefedt indtaget i form af smør.

Jeg spiser ikke selv ost til daglig, men når jeg spiser morgenmad på hoteller, så starter jeg altid dagen med groft brød og nogle tykke skiver fed ost med marmelade (uden smør). Mmm… 🙂

Kilde: The American Journal of Clinical Nutrition 11. august 2018

Hvad er kristen spiritualitet?

I samarbejde med præst Lene Skovmark inviterer jeg til et åbent møde om kristen spiritualitet den 28. august 2018. Alle med interesse i og erfaring med emnet er velkomne til at deltage i dette uformelle møde, hvor vi vil drøfte perspektiver for kristen spiritualitet i Danmark. Lene Skovmark og jeg vil fremlægge hver vores erfaringer … Læs videre Hvad er kristen spiritualitet?
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Advarsel: Min næste bog handler om politik

Jeg udgiver snart en ny bog, og den kommer til at handle om politik. Så er du advaret. 🙂 Den handler ikke om den kedelige børnehavepolitik på Christiansborg, men derimod om den brede forståelse af politik: alle forhold og processer, der omhandler udøvelsen af magt, styre og autoritet. Bogen er en personlig beretning om min … Læs videre Advarsel: Min næste bog handler om politik
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Vand forebygger sygdomme

Mange kan formentlig forebygge både type 2-diabetes, kronisk nyresygdom og hjertekarsygdom ved at drikke mere vand. Ny forskning viser, at vand sænker mængden af copeptin i blodet, som er forbundet med udviklingen af sygdomme. Det er dem, der i forvejen drikker mindst vand, der får noget sundt ud af at drikke mere vand. Hvis du … Læs videre Vand forebygger sygdomme
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Cykling hæmmer potensen

Et af de tabubelagte områder indenfor sundhed er bivirkninger ved motion. Hvis du er mand og har prøvet at køre langt på en udendørscykel eller indendørs motionscykel, så har du formentlig bemærket, at følsomheden i dine ædle dele bliver reduceret voldsomt. Penis kan simpelthen føles som vat, når man står af cyklen. Lammelsen aftager heldigvis … Læs videre Cykling hæmmer potensen
For at få adgang til dette indhold skal du være Medlemskab Normal, Medlemskab Budget, Medlemskab Luksus or Medlemskab Super-Supporter.

Syng med og øg din energi

Musikvidenskabelig forskning viser, at musik kun øger energiniveauet, hvis man deltager aktivt i musikken. Hvis man blot passivt hører en god sang, så sænker det faktisk energiniveauet, viser forskningen. Hvis man derimod hører den samme sang og synger eller trommer med, så øger det energien.

Hvis du bruger musik til at øge din energi til motion, så sørg for at vælge motionsformer, hvor du aktivt udtrykker musikken i din bevægelse. Dans er det mest oplagte bud. Hvis du er modig, så kan du også prøve dancewalking.

Kilde: Musical Tasks and Energetic Arousal. Journal of Music Therapy.