Basal meditation

Fundamenter for basal meditation

De tre mentale fundamenter, som du bør tilstræbe at udvikle ved basal meditation er koncentration, mindfulness og kærlig-venlighed.

Basal meditation

Koncentration er fokusering af opmærksomheden i ét fokus i lang tid ad gangen. Mindfulness er fuld accept af alle bevidsthedsfænomener, præcis som de er fra øjeblik til øjeblik. Kærlig-venlighed er dybtfølt godhed og ubetinget kærlighed. De tre aspekter forstærker hinanden og er forudsætninger for hinanden.

Når jeg guider mennesker i meditation, så starter jeg altid med basal meditation, før vi evt. går videre til andre meditationsformer såsom krammemeditation. 20 minutter er en passende varighed for en omgang basal meditation, hvor de fleste begyndere kan være med, uden det føles som alt for lang tid. Det kan f.eks. være 10 minutters meditation på åndedrættet (udvikler koncentration) efterfulgt af 10 minutters meditation på bevidsthedsstrømmen (udvikler mindfulness) og til sidst 10 minutters meditation på kærlig-venlighed.

Stressreduktion fremmer basal meditation

Nu om stunder i vores del af verden bruger vi mindfulness og meditation som mentale værktøjer til at reducere stress, så vi kan klare det moderne, hektiske liv og arbejde. I den oprindelige buddhistiske sammenhæng var budskabet omvendt: reducer stress i dit liv så du får overskud til at meditere. Meditation kræver disciplin og en aktiv indsats. Det er ikke en afslapningsteknik, selvom stressreduktion ofte er en dejlig bivirkning.

Buddhas budskab om, at vi først skal reducere stress fremgår tydeligt i Den Ædle Ottefoldige Vej, der er fundamentet i buddhismen. Det er især de sidste veje, der peger direkte på meditation. De forudgående veje handler om livsetik, der reducerer stress og skaber overskud, så det bliver muligt at meditere og derigennem opnå indsigt og oplysning. Buddhas konkrete råd om stressreduktion før meditation omfatter bl.a.:

  • Ret sindelag: fri for begær, ond vilje og voldelig mentalitet. Begær er ikke kun seksuelt begær. Det er alle former for begær, herunder også begær efter penge, materielle ting og anerkendelse. Det begær er fundamental drivkraft for de fleste i Danmark og en fundamental årsag til stress. Dette råd handler også om at være i nogle omgivelser og i et fællesskab med andre mennesker, der fremmer meditation. Og så handler det om at lade være med at drikke ånden væk med alkohol.
  • Ret tale: det modsatte af løgn, ukvemsord, sladder og ligegyldig smalltalk. Ja, Buddha var også kommunikationsrådgiver.
  • Ret handling: det modsatte af forkert handling, som er drab, gøre skade, stjæle og et usundt liv.
  • Ret levebrød: det modsatte af forkert erhverv, som omfatter bedrageri, forførelse, bondefangeri, udnyttelse og drab. Buddha mente, at man skal lade være med at have flere ting end dem, der er nødvendige for at opretholde livet.

Frigør tid og energi til meditation

Oversat til moderne danske forhold så handler det altså om at tage sit liv op til revision og reducere de faktorer, der stjæler tid, energi og fokus fra meditation. Hvis du bruger meditation til at få mere overskud og succes til at leve et overfladisk liv med alt for meget stress, så er faktisk en form for misbrug af meditation. I hvert fald hvis dit meditative praksis har et spirituelt formål.

Lær mere: Køb/download lydfiler med guidede meditationer

Leave a Reply

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Notify of