Sund journalistik søger sandheden

Jeg hørte engang en kommunikationsrådgiver definere journalistik som “den mest underholdende udgave af virkeligheden”.

Der er sådan set ikke noget i vejen med at være underholdende, så længe det er virkeligheden/sandheden man søger at formidle. Underholdning kan gøre læserne/seerne/lytterne mere motiverede for at modtage informationen.

Men hvordan ved man egentlig som journalist, at det er virkeligheden, sandheden og fakta, som man søger at formidle? Det handler dybest set om den enkeltes journalists mindset og motivation for arbejdet. Det er kun den enkelte journalist, der ved det. Når man har den rette intention, så ved man også, om de rammer, man arbejder i, giver mulighed for at udleve den intention i praksis.

Sund journalistik kræver egentlig bare, at man er tro mod sit fag. Det omfatter kritisk tænkning og naturlig skepsis overfor alle, der prøver at få bestemte budskaber ud i medierne.

Det helt basale er at huske at spørge modparten i en sag. Der er jo altid mindst to perspektiver på enhver sag. Det gælder så om at lade fakta tale for sig selv.

At trykke pressemeddelelser er ikke journalistik

Modpolen til dette basale princip er at trykke pressemeddelelser uden at lade modparten komme til orde. Når man gør det som journalist, redaktør eller medieejer, så er det ikke længere journalistik, men kommerciel reklame eller politisk propaganda. Det kan der også være plads til i et medie, men det skal så tydeligt fremgå, at det er reklame eller propaganda, der ikke har undergået en selvstændig, kritisk journalistisk behandling.

Det er her ikke godt nok at få en udtalelse fra en af de “uafhængige eksperter”, som afsenderen af reklamen eller propagandaen foreslår. Sund journalistik søger sine egne eksperter blandt dem, der reelt forholder sig kritisk til afsenderens budskab. Og så må fakta tale for sig selv, og læseren må selv vurdere, hvad sandheden er. At afspejle virkelighed som kompleks er i sig selv et udtryk for sandhedssøgen.

Den form for sund journalistik kan gøre verden til et meget bedre sted indenfor alle områder. Det vil også give mere underholdende historier, når der er modstridende opfattelser. Uenighed og konflikt er godt journalistisk stof. Og i sidste ende øget salg af mediet og faglig udvikling for journalisten. Total win/win/win. 🙂

Læs mere om journalistik og propaganda i bogen FRI.

Leave a Reply

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Notify of