Immunforsvaret: Det undervurderede selvforvar

I disse coronatider får man indtryk af, at virus altid medfører sygdom, og at sygdom altid skyldes virus. Det er heldigvis løgn.

Kroppen er født med et indbygget immunforsvar, der er beregnet til at modstå og bekæmpe invaderende virus.

Noget andet man får indtryk af i disse paniktider er, at man ikke kan gøre noget selv for at styrke sit immunforsvar. Det er heldigvis også løgn.

Der er massive mængder af videnskabelig forskning, der gennem årtier har dokumenteret, hvordan en lang række selvpåvirkelige faktorer har betydning for immunforsvaret.

Ernæring er et af de områder, hvor man har forsket mest. Øget modtagelighed for infektioner kan være et symptom på mangel på et eller flere forskellige næringsstoffer.

Det er her vigtigt at have en god basis, hvor alle næringsstofbehov er opfyldt. Det kan diskuteres, om de officielt anbefalede indtag af vitaminer og mineraler i Danmark er tilstrækkelige til optimal funktion af immunforsvaret. Under alle omstændigheder så tager generelle anbefalinger ikke hensyn til individuelle behov.

ERNÆRING OG STRESS

Det bør derfor altid overvejes, om hyppige, langvarige eller alvorlige infektioner skyldes mangeltilstande. Hvis man ignorerer den ernæringsmæssige faktor, så bør det efter min opfattelse betragtes som medicinsk fejlbehandling.

Jeg tager selv disse kosttilskud for at styrke mit immunforsvar og reducere inflammation for tiden:

  • Multivitamin med urter
  • Ekstra C-vitamin
  • Ekstra zink
  • Ekstra D-vitamin
  • Mælkesyrebakterier
  • Omega-3
  • Ingefær

Jeg oplever, at det styrker, men det er ikke sikkert, at alle andre vil opleve det samme. Kosttilskud kan selvfølgelig aldrig erstatte en varieret kost med næringsrige fødevarer – men hvis man ikke spiser sådan en kost, så er det decideret dumt at udelade kosttilskud.

Jeg kan i øvrigt mærke, at mit immunforsvar er meget påvirkeligt af psykologisk stress. Det er også dokumenteret i flere videnskabelige undersøgelse, hvordan psykologisk stress f.eks. kan få en virusinfektion til at blusse op. Så jeg gør, hvad jeg kan for at tage den med ro, selvom det er svært, når der netop for tiden er så meget bedragerisk propaganda om sundhed og sygdom i medierne at kæmpe imod.

DET SUNDE VED SYGDOM

Når man gør, hvad man kan for at holde sit immunforsvar stærkt, så kan man stadigvæk blive invaderet og syg af et virus. Uanset hvor meget C-vitamin man spiser, så kan man stadigvæk blive forkølet eller få influenza.

Målet er ikke at undgå sygdom. Målet er at gøre kroppen i stand til at gøre det, den er beregnet til, når der kommer et virus: bekæmpe det og lære af det, så det bliver lettere at bekæmpe næste gang. På den måde kan sygdom faktisk sænke risikoen for sygdom.

Når vi er nede med sygdom, så mærker vi også, hvor skrøbelige vi er, og den indsigt kan i sig selv fremme sundheden holistisk set.

Det er den fanatiske undgåelse af sygdom for enhver pris, som vi virkelig skal være bange for – både som individer og som samfund.

Lad mig slutte med et Mark Twain-citat: “Det er sundt at være syg nogle gange.” Jeg ved godt, at Mark Twain ikke var læge, men det er Bill Gates altså heller ikke!

Skriv et svar