Hvilke kosttilskud styrker immunforsvaret?

Her får du en oversigt over nogle af de bedste kosttilskud til at styrke immunforsvaret.

I denne coronatid er der god grund til at gøre, hvad man kan for at holde immunforsvaret i top. Man behøver nemlig ikke blive (særligt) syg af corona, hvis man har et velfungerende immunforsvar.

HELSESHOPPING I MATAS

Flere faktorer har betydning for, hvor godt immunforsvaret virker, hvoraf indtagelsen af vitaminer og mineraler er central. Det er individuelt, præcis hvilke vitaminer og mineraler, som det giver mening at tage kosttilskud af. Men for at give et overblik, så har jeg gennemgået Matas’ webshop for at se hvilke konkrete produkter, jeg vil kunne anbefale.

  • D-vitamin har fundamental betydning for immunforsvaret, og det er ofte det svage led i vinterhalvåret og hos personer, der ikke kommer nok ud i solen med bar hud om sommeren.
  • Zink er et mineral, der virkelig kan booste immunforsvaret, så det er værd at overveje, hvis man har brug for noget ekstra.
  • Selen kan måske direkte forebygge corona ifølge ny forskning fra Kina.
  • Longo Vital indeholder ud over vitaminer og mineraler også en særlig urteblanding, der har vist sig at stimulere immunforsvaret. Samme urteblanding findes også i andre kosttilskud med andre kombinationer af vitaminer og mineraler, som kan være værd at overveje.
  • Multivitaminer er ofte et godt basistilskud. Da for meget jern kan svække immunforsvaret, og da mænd ikke mister jern via menstruation, så bør især mænd overveje at vælge et multivitamin-tilskud uden jern.
  • C-vitamin og Echinaforce bliver solgt som ‘Helsepakke Immunforsvar’, og specielt C-vitamin kan det generelt være en god idé at tage ekstra som kosttilskud hele året rundt. Echinaforce (echinacea-planten) bør man derimod kun tage i korte perioder, når man er syg (forkølet).
  • Syreneutral C-vitamin er en god idé, hvis dosis skal op, og man har sart mave.
  • Mælkesyrebakterier er et andet kosttilskud, som det er værd at overveje året rundt og ikke kun, når man er ramt af diaré. Tarmfloraen har stor betydning for hele kroppens immunforsvar.
  • Aloe Vera er en anden plante med immunstyrkende egenskaber. Den er dyr at tage året rundt, men den kan give et ekstra boost i kortere perioder, når der er brug for det.
  • Ingefær er også godt for immunforsvaret, plus det virker anti-inflammatorisk. Det er ofte inflammation, der gør, at nogen bliver mere syge end andre af f.eks. en virusinfektion.

GULERØDDER MOD CORONA?

Nu hvor solen skinner, så husk at komme ud i den. Jeg dyrker selv ubeskyttet sol i korte perioder ad gangen, da det virker bedst i forhold til at booste D-vitamin – og fordi jeg bare ikke bryder mig om at bage i solen i lang tid ad gangen. Men det er jo smag og behag. Brug solcreme og/eller anden beskyttelse, hvis du opholder dig i solen i længere tid.

Husk også at spise en masse gulerødder, da det er en fantastisk god kilde til A-vitamin. Mangel på A-vitamin kan hurtigt mærkes i form af øget modtagelighed for infektioner. Nogle tilfælde af CoVid-19 kan derfor måske skyldes gulerodsmangel. Det centrale spørgsmål under alle omstændigheder er, om folk bliver syge på grund af et virus eller på grund af et svagt immunforsvar. Den sidste del har der efter min mening været alt for lidt fokus på i pressens dækning af corona, ligesom der mangler forskning på området.

Skriv et svar