Disse kosttilskud virker slankende

Nogle kosttilskud kan rent faktisk booste vægt- og fedttab. Det gælder især kosttilskud med opløselige kostfibre, der danner en mæthedsfremmende gele i maven og tarmen.

Der er mange forskellige produkter på markedet, og jeg har ikke overblik over, hvilke der er bedre end andre.

Hvis du vil prøve med et fibertilskud, så tag det ½ time før spisetid – og altid med rigelig vand. Fibrene virker jo via vand, så der skal være vand nok rundt omkring fibrene.

Nogle af de nye typer sukkerfri slik, som kan købes i supermarkederne, indeholder faktisk så mange kostfibre af en så effektiv slags, at de kan bruges som fibertilskud. Det gælder f.eks. Karameller fra Easis. De indeholder 71 g kostfibre per 100 g – og 9,9 g kostfibre per stk.

Jeg har for nylig opdaget sukkerfrie lakridskugler (Toffee Licorice af mærket Tweek købt hos Irma), der indeholder 50 g fibre per 100 g. De smager også rigtig godt – selv for en inkarneret lakridskuglespiser som mig. Rent smagsmæssigt er det dog umuligt at konkurrere med Lakrids A, men Tweeks produkt er absolut et hæderligt forsøg.

Disse fiberrige slikprodukter virker især slankende, hvis de erstatter almindelig slik og søde sager.

Hos Matas og i helsekostbutikker er der forskellige fiberprodukter i kapsel- eller pulverform. Da kostfibre øger mætheden, så vil disse produkter have en slankende virkning i det omfang, at de får dig til at spise indre af andet mad. Selv en ganske lille reduktion i det samlede kalorieindtag kan over tid medføre et ganske stort vægttab. Det kræver en vedvarende ændring i vaner og livsstil. Fibertilskud er ikke en lynkur, men det kan være en ny vane, der giver et varigt vægttab.

Kosttilskud kan – ligesom medicin – teoretisk set virker slankende på tre forskellige måder, nemlig ved enten at øge mætheden, ved at reducere optagelsen i tarmen eller øge forbrændingen inde i kroppen. Kostfibre virker især ved at øge mætheden, men de kan også hæmme optagelsen i tarmen.

Det er også muligt at kosttilskud med bl.a. catechiner fra grøn te og capsaicin fra chili kan øge forbrændingen. Især på længere sigt ved dagligt brug. Hvis forbrændingen for alvor skal stimuleres, så er der dog ingen vej uden om at lette røven og flytte kroppen. Med mindre selvfølgelig at du vælger at cykle; så kan du blive siddende, mens du bevæger kroppen. Og hvis du placerer cyklen foran skærmen, mens du træder i pedalerne, så behøver du heller ikke flytte kroppen for at sætte gang i forbrændingen.

Skriv et svar