Ny motivation for mindful spisning: slip for mundbind!

Når jeg tager toget næste gang, så vil jeg praktisere mindful spisning af knækbrød med 20 minutter mellem hver mundfuld. Det betyder, at jeg så desværre slet ikke kan have mundbind på fra København til Aarhus.

Mindful spisning går ud på at spise med opmærksomt nærvær fra øjeblik til øjeblik med fuld accept af sult, sansning og nydelse af maden. Når man stræber efter at spise hver mundfuld med fuld opmærksomhed, så leder det naturligt til et langsomt spisetempo. Tempoet kan faktisk være så langsomt, at man kan bruge en hel togtur fra København til Aarhus på at spise et måltid. Mundbindsloven giver nemlig lov til, at man ikke har mundbind på, mens man spiser. Når man med mindful spisning strækker et måltid ud over 2-3 timer, så burde det kunne fritage en fuldstændigt fra brug af mundbind i et lyntog med DSB mellem København og Aarhus.

Mundbindsloven § 4: mad og åndedræt

Det er i mundbindsloven ikke defineret, hvor lang tid man må holde pause mellem mundfulde. Pauserne mellem mundfulde er et centralt aspekt i mindful spisning, da man ved at øge længden af pauserne mellem mundfulde kan sænke det samlede spisetempo. Det betyder, at hjernen kan nå at registrere mæthedsvirkningen af den spiste mad, før man har spist for meget.

Da der går ca. 20 minutter fra man har spist en mundfuld, til hjernen registrerer mæthedsvirkningen, så foregår mindful spisning optimalt set med 20 minutter mellem hver mundfuld. Det giver tid til 9 mundfulde på en intercity-tur fra København til Aarhus.

Man bestemmer selvfølgelig selv, hvor hurtigt man vil spise, men mindful spisning i harmoni med kroppens ernæringsfysiologi foregår med 1 mundfuld per 20. minut. Det er samtidig vigtigt, at man ikke forbyder sig selv at fortsætte fødeindtagelsen derimellem ved f.eks. at påføre sig et mundbind. Måltidet er jo ikke slut. Man er jo ikke færdig med at spise. Man spiser bare meget langsomt, fordi man giver hjernen tid til at opfatte mæthedssignalerne fra maven og tarmen.

Det behøver ikke nødvendigvis være et hovedmåltid, man spiser på denne måde. Det kan også være god træning at spise et mellemmåltid på denne vis. Det kan f.eks. være et knækbrød, som du knækker i 9 stykker, som du så spiser et stykke af med fuld koncentration hvert 20. minut.

I mundbindsloven § 4 pkt. 1 står der ganske vist, at indtagelsen af mad og drikke skal være “kortvarig”. Det er dog ikke defineret i loven, præcis hvor længe et måltid må vare, eller hvordan man skal forholde sig til pauserne mellem mundfulde.

I mindful spisning er pauserne mellem mundfulde ikke bare bevidstløse pauser. Det er tid til åndedrætsmeditation. Det kræver, at man kan ånde ubesværet, da man ellers vil fokusere opmærksomheden på distraktionen, f.eks. fra mundbindet, i stedet for den frie bevægelse af åndedrættet i kroppen og næsen. Her er det så vigtigt at huske på pkt. 5 i § 4 i mundbindsloven, der giver tilladelse til ikke at bruge mundbind, hvis mindbindet giver vejrtrækningsbesvær. Det må jo så siges at være tilfældet, når man praktiserer mindful spisning i toget.

Velbekomme.

0 0 vote
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments