Disse tre kvinder er ansvarlige for DR’s corona-propaganda

Alle systemer og organisationer består i sidste ende af personer, hvor nogen har mere magt end andre. De tre mest magtfulde personer i DR, når det kommer til nyhedsdækningen af corona, er direktør for DR Nyheder Sandy French, generaldirektør Maria Rørbye Rønn og bestyrelsesformand Marianne Bedsted.

For nogle år siden var jeg i en direkte debat med Sandy French, efter at jeg og nogle ernæringskolleger havde afsløret, at DR lavede propaganda for Arla, smør og Kærgården, bl.a. ved at bruge en ernæringsprofessor der var/er i lommen på mælkeindustrien. Det vil være mig en fornøjelse igen at møde Sandy French i en direkte debat om DR’s propaganda, denne gang om corona.

Før Sandy French kom til DR var hun spindoktor (propagandist) for to ministerier. Nu lader hun så som om, at hun laver journalistik, selvom hun efter min opfattelse stadigvæk reelt laver propaganda for ministerier. Nu bare med langt større gennemslagskraft placeret i Danmarks største og mest “troværdige” nyhedsmedie. Hun er ganske enkelt placeret i den mest magtfulde position i Danmark til at udføre propaganda målrettet den generelle befolkning. Det får hun så 1,6 millioner kr. i løn + 300.000 kr. i pension for pr. år. Det svarer til i alt 158.333,33 kr. pr. måned. Er det prisen for at sælge sin sjæl?

Som henholdsvis generaldirektør og bestyrelsesformand, så har Maria Rørbye Rønn og Marianne Bedsted det øverste ansvar for den omfattende propaganda for det herskende, frygt-skabende og evidens-skrøbelige narrativ om corona.

Maria Rørbye Rønn er jurist, og hendes primære opgave er formentlig at sørge for, at befolkningen ikke kan, vil eller tør sagsøge DR for vildledning. Det får hun så 3,2 mio kr. i løn + 0,6 mio i pension for pr. år. Det svarer til i alt 316.666,667 kr. pr. måned. Hun er samtidig næstformand i Ritzaus Bureau, så hun er også med til at kontrollere den del af nyhedsstrømmen.

Marianne Bedsted har som hovedbeskæftigelse at være Senior Vice President for Salling Department Stores & Franchise. Det omfatter Bilka, Føtex, Netto og Salling. Alt sammen butikker der sjovt nok ikke er blevet omfattet af corona-krav om nedlukning. Tværtimod er der gjort meget for at sikre forsyningen af varer til supermarkederne, mens restauranter, cafeer og barer må dreje nøglen om. Det er svært at forestille sig en bedre markedsføringsstrategi for Salling Department Stores & Franchise end corona. Det er uklart, hvad hun får i løn for det, men mon ikke det er mindst lige så meget som Maria Rørbye Rønn får for sit bidrag til bedrag?

0 0 vote
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments