MeToo og coronisme skal bekæmpes samtidig

Jeg havde i dag denne samtale i en takeaway-butik på Østerbro:

Ekspedienten: – Har du et mundbind?

Jeg: – Nej. Jeg har allergi.

Anden kunde: – Jeg vidste ikke, at man kan have allergi overfor mundbind?

Jeg: – Jeg er allergisk overfor fascisme. Hvis jeg tager mundbind på, så får jeg en psykosomatisk angstreaktion, der medfører vejrtrækningsbesvær og kvælningsfornemmelser.

Anden kunde: – Så går du jo og smitter andre?

Jeg: – Nej. Det hele er bedrag og propaganda helt ude af proportioner med den sundhedsfaglige virkelighed.

MeToo har gjort coronismen mulig

Det fik mig til at tænke på, hvordan MeToo-bevægelsen har været den perfekte optakt til corona-fascismen. MeToo har våbengjort følelsen af at være krænket og sårbar. At påstå at nogen krænker, selvom de blot udlever deres naturlige frihed og rationelt set ikke gør noget skadeligt, er blevet et psykologisk våben, som det er umuligt at forsvare sig imod med rationelle argumenter.

Det er principielt set det samme psykologiske våben, der bliver brugt nu, når folk, der bruger mundbind, føler ret til at påstå at medmennesker, der ikke bruger mundbind er hensynsløse, farlige egoister. Oplevelsen af at nogen er hensynsløs giver ret til selv at opføre sig hensynsløst. Det er våbengørelse af hensynsfuldhed; misforstået hensynsfuldhed driver socialfascismen frem.

Logikken i mundbindsfascismen er jo, at alle skal bære mundbind, fordi man ikke kan vide, om man er smittet, så man kan komme til at smitte andre, selvom man ikke er syg. Men kæden hopper af i den interne logik i det system. Hvis mundbind beskytter mod coronasmitte, ville det være nok, hvis dem, der vil gøre noget ekstra for at undgå at blive smittet, bærer mundbind – mens resten lader være med at bruge mundbind. Men coronasystemet er ikke drevet af sundhed og logik. Det er drevet af frygt og flokmentalitet.

Hvis nogle heteroseksuelle mænd brokker sig over systemet, så kan man altid grave nogle kvinder frem fra deres fortid, der har følt sig krænket over et eller andet, der sammenlignet med rigtige forbrydelser er det rene vand. Og som man i et rationelt samfund ville forvente at en voksen kvinde selv kan håndtere og sige fra overfor. At de ikke kan ville i et rationelt samfund blive opfattet som en krænkelse af kvinder, der ønsker at have mænd, der tør have sex med dem.

Men samfundet er ikke rationelt længere. Det er emotionelt. Den overlegne følelse vinder over det bedre argument, som professor Hans Bonde formulerede det i Politiken.

3 2 votes
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments