Stadier på vejen til politisk vækkelse og effektiv modstand

Jeg har erfaret fra mig selv og iagttagelse af andres proces, at politisk vækkelse foregår i forskellige stadier. Det har fået mig til at formulere to modeller. Du kan bruge modellerne til at finde ud af, hvor du befinder dig, og hvordan du kan komme videre i din udvikling.

Model 1: fra sovende til handlende

Model 1 omfatter 4 stadier:

  1. SOVENDE. Du tror på alt, hvad de siger i DR Nyheder. Du bruger selvfølgelig mundbind, når autoriteterne siger, at du skal. Enten føler du ikke noget, eller også føler du angst.
  2. TVIVLENDE. Du tvivler på, om det også kan være sandt alt, hvad de prøver at overbevise dig om i DR Nyheder. Du bruger mundbind, men du tvivler på, at det virker. Du føler tvivl, forvirring og usikkerhed.
  3. VÅGEN. Du ved, at DR Nyheder fylder dig med propaganda, og at coronaen er en skandale, hvor man misbruger frygt for sygdom for at gennemtvinge en politisk dagsorden, som folk ellers aldrig ville gå med til. Du er dog stadigvæk bange for socialfascismen, dvs. konfrontationerne med medborgere eller autoriteter, så du bruger som regel mundbind bare for at slippe for det.
  4. HANDLENDE. På dette sidste stadie handler du også på din politiske vågenhed. Det betyder, at du aldrig kunne finde på at tage mundbind på, da du ville opfatte det som et angstfremkaldende knæfald for fascismen. Du gør modstand og kæmper aktivt imod, hvad du opfatter som et forsøg på at besætte dit land, dit sind og din krop.

Model 2: udvikling af handling

Model 2 omfatter de understadier, man typisk gennemgår i fase 4 i model 1.

  1. BEGEJSTRING. Du føler begejstring, når du har set “lyset” og opdaget det bedrag, som du har været underlagt i alt for lang tid. Pludselig giver coronaen meget mere mening. Det er en stor lettelse.
  2. ISOLATION. Du føler dig ensom og isoleret, når du erfarer, at næsten ingen af dine venner eller kollegaer vil høre på dig, når du prædiker for dem.
  3. NYT FÆLLESSKAB. Du deltager i demonstrationer og online grupper. Du bliver bekræftet og begejstret, når du kommer i nye fællesskaber med mennesker, der tænker ligesom dig.
  4. STILLE PROTEST. Du foretager stille protester ved f.eks. at lade være med at tage mundbind på, også selvom du er den eneste i butikken, der ikke har det på.
  5. KONFRONTATION & VREDE. Dine stille protester medfører konfrontationer med socialfascister, der er vrede på dig, så du bliver også vred på dem over deres “fåresyge”. Du begynder selv at opsøge konfrontationerne og skælde ud på fascisterne. Du råber også op og skælder ud på nettet. Du er retfærdigt indigneret og temmelig vred over, hvad der foregår i Danmark og resten af verden.
  6. RESIGNATION. Du indser, at de vrede konfrontationer ikke fører til andet end bøder, sigtelser og uvenskaber. Du overvejer at flytte til en ødegård i Sverige og bare isolere dig fra verdens vanvid. Du er tæt på at opgive kampen.
  7. NY ORIENTERING. Du indser, at du er en kujon, hvis du flygter, og at der i øvrigt ikke er nogen steder at flygte hen. Du begynder at undersøge, om du kan kæmpe imod på mere intelligente og effektive og mindre opslidende måder. Du bliver bevidst om dine styrker og sårbarheder. Du passer på og fokuserer din indsats og energi.
  8. FREDELIG MODSTAND. Du engagerer dig i den fredelige modstandsbevægelse på den måde, der giver mening for dig. Du giver slip på vreden og fordømmelsen af dine medmennesker og lukker glæden og næstekærligheden ind i dit sind på ny. Du sidder på nettet og deler intelligente artikler, eller du går på gaden og tilbyder kram og kærlighed til alle – også til politiet! Du bruger humor til at opløse hadet, og pludselig opdager du, at flere og flere af dine gamle venner vender tilbage og begynder at forstå, hvad du siger.
4.5 15 votes
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments