Jeg vil gå mig til lettere sex

Jeg har haft nogle år, hvor min holistiske sundhedsudvikling har kaldt på fysisk ro og inaktivitet.

Det kan lyde paradoksalt, men lige i mit tilfælde så har jeg, faktisk siden jeg var teenager, misbrugt motion og træning til at flygte fra ubehagelige minder fra min barndom. Det virkede ganske effektivt i mange år, indtil jeg blev udbrændt af al det overarbejde, som for meget motion og træning er, især når det er drevet af flugt i stedet for glæde.

Jeg har i flere omgange forsøgt at komme i gang med motion igen, men hver gang har kroppen kaldt mig tilbage i ro og meditation for at gå i dybden med helt andre aspekter af min samlede sundhed, nemlig min mentale sundhed. At holde kroppen i aktivitet er en effektiv måde at undgå at mærke, hvordan man egentlig har det rent psykisk – og derved gøre det umuligt at bearbejde noget som helst i dybden. Sådan har det i hvert fald været for mig. Det førte til, at jeg udviklede en slags post-traumatisk stress af den overdrevne motion, som jeg dyrkede for at flygte fra mine barndomstraumer. På den måde endte jeg op med et dobbelt problem, som jeg nu nogle år senere dog føler, at jeg er sluppet fri af, så jeg nu kan begynde at træne min dovne krop op igen.

Jeg har således i dag været ude og trave en tur for at få pulsen op og gang i åndedrættet. Det er bl.a. motiveret af, at jeg i forbindelse med seksuel aktivitet har erfaret, at min kondition er gåen hen og blevet særdeles dårlig. Især når det ikke kun har været rolig energi- eller krammesex, som jeg har dyrket. Således kan motivationen til motion komme fra de mest mærkværdige områder af tilværelsen.

Nå, men jeg var som sagt ude og gå i dag. Det var ikke en særligt lang tur. Jeg kom ikke engang udenfor Østerbro, men til gengæld var tempoet så højt, at jeg vil betegne det som hurtig gang. Det er lidt pinligt at indrømme, men det var faktisk rigeligt til at gøre mig meget forpustet. I mine unge dage var jeg nødt til at løbe for at få pulsen så højt op. Det er så fordelen ved at blive ældre, tungere og akkumuleret inaktiv: det er nok at gå for at dyrke konditionstræning med høj intensitet.

Hvis jeg skal give et råd videre her, så er det at være bevidst om, hvor hurtigt du går. Jeg skelner selv mellem disse forskellige tempi:

  • Hurtig gang
  • Rask gang
  • Normal gang
  • Langsom gang

Du skal op på rask gang eller hurtig gang, før det giver noget til konditionen. Jeg vil i den kommende periode gradvist øge hyppigheden, intensiteten og varigheden af mine gåture. Målet er at kunne gennemføre et aktivt samleje uden at have et iltapparat ved min side.

4.9 7 votes
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments