Naturlig Corona Vaccine #4: Tag et godt multitilskud

D-vitamin, C-vitamin og zink er de tre mikronæringsstoffer, som det kan være effektivt og sikkert at tage i højere doser for at styrke immunforsvaret mod SARS-CoV-2 m.v. Andre vitaminer og mineraler bidrager også til et stærkt immunforsvar. Jeg anbefaler derfor også et godt multitilskud som basis og til at udfylde eventuelle huller.

Forskning tyder på, at især spormineralet selen kan være vigtigt for at undgå alvorlig covid-19-sygdom. A-vitamin spiller også en fundamental rolle i immunforsvaret, men både A-vitamin og selen er næringsstoffer, der kan give bivirkninger i højere doser. Det er derfor bedst kun at tage dem som del af et multivitamin- og -mineraltilskud uden at tage dem i isoleret form derudover.

Ernæringens indvirkning på immunforsvaret er som en kæde, der ikke er stærkere end det svageste led. Hvis du f.eks. er veganer og derfor mangler B12-vitamin, så kan et B12-tilskud være det vigtigste både for dit immunforsvar og din samlede sundhed. Hvis du derimod er mand og kødspiser, så kan det være en god idé at vælge et multitilskud uden jern, da du ellers kan risikere at få så meget jern indenbords, at det svækker dit immunforsvar.

Især A-vitamin i form af retinol kan give bivirkninger i højere doser. Der skal forholdsvis mere ekstra selen til, før det bliver problematisk. Du kan derfor godt vælge et multitilskud, der indeholder f.eks. 100 % A-vitamin og mere end 100 % selen, hvor procenterne henviser til procent af den officielt anbefalede daglige tilførsel. Jeg sidder f.eks. lige nu med et udmærket produkt, der indeholder 100 % A-vitamin, 291 % selen og ingen jern. Det vil være velegnet for en som mig. Halv dosis – svarende til 1 tablet i stedet 2 tabletter om dagen af det pågældende produkt – vil også være fint, hvorved jeg kan halvere den økonomiske udgift. Jeg spiser en del gulerødder, som også indeholder A-vitamin, men ikke i en form der kan blive giftig, selvom jeg spiser mange gulerødder.

Produktet indeholder også bl.a. disse vitaminer og mineraler, der på forskellig vis har nøglefunktioner i immunforsvaret: B12-vitamin, kobber, mangan, jod og molybdæn. De andre B-vitaminer ud over B12 er også vigtige, og de findes også i et godt multitilskud.

Nogle multitilskud indeholder også urteblandinger, der kan øge immunforsvarets evne til at holde virus nede. Du kan spørge din kostvejleder eller din helsekostforhandler, hvad der kan være et godt multitilskud for dig.

Husk at tage dine multivitaminer sammen med et fedtholdigt måltid, så de fedtopløselige vitaminer kan blive optaget.

2.8 4 votes
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments