Naturlig Corona Vaccine #5: Antiinflammatorisk kost og livsstil

Når nogle mennesker tilsyneladende bliver alvorligt syge som følge af infektion med SARS-CoV-2, så kan det skyldes en voldsom inflammationsreaktion. Det er altså ikke virusset som sådan, man bliver syg af, men den storm af inflammationsstoffer, bl.a. cytokiner, som virusset sætter gang i inde i kroppen. Når andre mennesker tilsyneladende slet ikke har nogen symptomer eller kun meget milde symptomer på corona, så kan det skyldes, at de har et bedre antiinflammatorisk forsvar.


Du kan heldigvis selv gøre noget for at styrke dit naturlige antiinflammatoriske forsvar. Der findes forskellige strategier, og det er lidt smag og behag, hvilke man er til, eller om man er til den samlede cocktail. De fire ingredienser er kost, kram, cannabis og motion.

  1. SPIS ANTIINFLAMMATORISK KOST. Spis bær som f.eks. blåbær eller lav/vælg smoothies med masser af bær. Spis grøntsager og fuldkorn. Spis valnødder, paranødder og andre nødder på havregrynene og/eller som snack. Spis fede fisk og/eller tag fiskeolie som kosttilskud. Begræns forbruget af planteolier, der er tyndtflydende ved køleskabstemperatur, og som har et lavt indhold af omega-3, dvs. bl.a. vindruekerneolie, solsikkeolie, tidselolie og majsolie. Vælg bl.a. rapsolie, olivenolie og valnøddeolie i stedet for. Drik te – og evt. også et lille glas god rødvin hver dag.
  2. KRAM SÅ MEGET SOM MULIGT. Kærlig kropskontakt og fysisk berøring med nærvær, ro og god tid sætter gang i hjernens dannelse af det antiinflammatoriske hormon oxytocin. Bestræb dig derfor på at kramme så ofte som muligt i så lang tid som muligt.
  3. DAMP POT. Cannabis i form af pot dampet gradvist fra 120 til 210 grader C kan give et effektivt tilskud af antiinflammatoriske cannabinoider. OBS: De fleste former for cannabis er ulovlige i Danmark, med mindre du har recept på medicinsk cannabis. Tal med din læge om det. Cannabis er derimod lovligt til sundhedsfremmende formål i mange andre lande.
  4. DYRK ROLIG MOTION. Hvis du dyrker motion, så sørg for at øge intensitet, varighed og omfang gradvist og langsomt, så din krop kan nå at “fordøje” motionen uden overbelastning. Hvis du overbelaster din krop med for meget fysisk aktivitet for hurtigt, så kan det i sig selv give inflammation. Sørg i det hele taget for en god balance mellem fysisk aktivitet og fysisk ro. Jo mere du træner, des mere hvile har din krop også brug for, hvis du vil undgå for meget inflammation som følge af træningen.

Den antiinflammatoriske strategi i Naturlig Corona Vaccine er at forebygge alvorlig covid-19-sygdom ved sunde rutiner med kost og levevis, så eventuel invasion med et af de nye coronavirusser ikke får lov til at ødelægge din krop som en trojansk hest, der sparker dig ned indefra.

4 4 votes
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments