Ny serie: Mindfulness, cannabis og OCD

Dette er det første indlæg i en ny serie af blogindlæg, hvor jeg vil dele mine erfaringer med at bruge mindfulness og cannabis mod kronisk OCD.

OCD står for Obsessive Compulsive Disorder. Det er navnet på en psykisk lidelse, som jeg har døjet med, siden jeg var teenager. I mit tilfælde kommer det til udtryk ved en næsten ustyrlig trang til at tjekke ting, som jeg udmærket ved, at jeg ikke behøver være helt sikker på, som f.eks. en plet på en væg. Hvis jeg ikke tjekker, så kommer der voldsom angst. Hvis jeg tjekker, så kommer der også voldsom angst. OCD bliver derfor også betegnet som en angstlidelse.

Mindfulness er en mental teknik, der blev opfundet af Buddha, og som i nyere tid er blevet indbygget i bl.a. Jon Kabat-Zinns Mindfulness-baseret stressreduktion-program. Mindfulness er den opmærksomhed, der opstår, når man er nærværende fra øjeblik til øjeblik på en ikke-dømmende måde. Jeg begyndte for alvor at praktisere mindfulness i 2006 og har siden da haft en daglig praksis med meditation og andre former for mindfulness.

Cannabis er en grøn plante, som indeholder en lang række biologisk aktive stoffer, herunder THC (tetrahydrocannabiol) og CBD (cannabidiol). Cannabisprodukter med THC er ulovlige i Danmark, men lovlige i mange andre lande. Det er dog muligt at få recept på medicinsk cannabis via egen læge, også i Danmark, hvor man så fuldt lovligt kan købe THC-holdig cannabis på apoteket.

Indtil 2015 havde arbejde og karriere været en meget høj prioritet i mit liv. Jeg kunne holde OCD’en nede med medicin og psykoterapi, ligesom jeg havde erfaret, at mindfulness også kan være et effektivt redskab mod OCD. Men det var som om, at OCD’en ikke ville gå helt væk og i perioder med stress, så kunne jeg få nogle slemme anfald. Selvom jeg havde arbejdet med det i psykodynamiske terapiforløb, så var det ikke lykkedes mig at få fuld indsigt i, hvad OCD’en beskytter mig imod, selvom jeg havde klart på fornemmelsen, at der var mere i mit sind, end jeg umiddelbart kunne komme i kontakt med via samtaler med en psykolog. Jeg besluttede mig derfor for at omprioritere mit liv, så min mentale sundhed fik højere prioritet, mens jeg gav slip på karriereræset. Jeg ville i dybden. Jeg ville være fri – mentalt fri.

Først gik jeg i mere terapi. Så tog jeg på meditationsretreats. Og pludselig en dag kom jeg til at ryge lidt af en joint og oplevede en indre tilstand af frihed fra OCD, som jeg ikke havde oplevet i meget lang tid.

Fortsættelse følger

4 6 votes
Article Rating
Tilmeld
Besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments