Der er store etiske problemer i organiseringen og arbejdsformen hos Danmarks største nyhedsbureau, Ritzaus Bureau. Resultatet er, at nyhedsstrømmen i pressen afspejler pengestrømmen mere end journalistiske kvalitets- og relevanskriterier.
Mange af de nyheder om corona, der cirkulerer i pressen hver dag, har Ritzau som afsender. Ritzau kalder sig selv et nyhedsbureau. Jeg kalder det et propagandabureau, da deres formidling af ‘nyheder’ i høj grad bliver påvirket af penge og kun i mindre grad af selvstændig, journalistisk arbejde. Det er i hvert fald det indtryk, jeg får, når jeg læser Ritzau beskrive sig selv på deres hjemmeside. Påvirkningen er kodet ind selve DNA’et i forretningsmodellen.
Ritzau sælger en service, som de kalder Via Ritzau. I reklameteksten for den ydelse skriver Ritzau bl.a. selv:
“Alle etablerede medier i Danmark modtager Ritzaus nyheder direkte i deres redaktionelle systemer via Ritzaus nyhedswire. Vores distribution er således bygget helt ind i mediernes produktionssystemer, og vores medielister altid opdaterede med de rigtige kontakter.”
Ritzau sælger altså deres adgang til deres distributionskanal af nyheder til samtlige mainstream-medier i pressen. Det koster helt præcist 3.100,- kr. at få sendt en nyhed ud via Ritzau.
De største etiske problemer læser vi dog på undersiden Sådan arbejder Ritzau:
“Derudover overvåger redaktionerne konstant mails, pressemeddelelser, Twitter og andre kanaler og platforme, og der abonneres på en lang række udenlandske nyhedsbureauer, hvorfra der kommer et konstant flow af nyheder.”
Ritzau er altså en privat virksomhed, der sender pressemeddelelser videre til de danske medier forklædt som rigtige Ritzau-nyheder. Jeg vil ikke udelukke, at Ritzau også laver en smule selvstændig, undersøgende, kritisk journalistik, men det står der intet om på deres hjemmeside. Mange journalister på de lokale redaktioner tror formentlig, at Ritzau laver selvstændig journalistik om de store, globale begivenheder, men det ser ikke sådan ud.
Ritzaus Bureau er ejet af Dagbladet Børsen, Jysk Fynske Medier, JP/Politikens Hus (inkl. medierne Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, Politiken, Finans, Børsen, m.fl.), Danmarks Radio, Information A/S, Kristeligt Dagblad, Lolland-Falsters Folketidende, Mediehusene Midtjylland, Sjællandske Medier og Det Nordjyske Mediehus.
Ritzau fungerer dermed som en troværdighedsgenerator og distributionskanal for organisationer med penge nok, og som ønsker, at bestemte historier skal i pressen. Det kan f.eks. omfatte Pfizer, Moderna, WHO, Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut, osv. Det er en meget konkret og effektiv måde at foretage propaganda, dvs. organiseret, overtalende kommunikation, til den danske befolkning og beslutningstagere i landet. Hvad der måske er endnu værre, etisk set, er, at de nyhedsmedier, der ejer Ritzaus Bureau, i sidste ende tjener penge på at bringe specifikke nyheder, da de jo ejer Ritzau, der tjener penge på at sælge adgang til pressen. Det er, efter min min, korrupt.
Når de fleste breaking news om corona kommer fra Ritzau, så er det meget lettere for en eventuel besættelsesmagt at påvirke eller direkte kontrollere nyhederne om det emne. De globale coronanyheder kommer typisk i den danske presse via Ritzau, der videreformidler fra et af de globale nyhedsbureauer, typisk Reuters, så hvis fjenden også har kontrollen med Reuters, hvilket de tilsyneladende har, så har man kontrol over det globale narrativ om corona. Især når nyhedsjournalisterne på redaktionerne på nyhedsmedierne, der ejer Ritzau, holdes under et konstant pres med deadlines og hyppige leveringer af nye nyheder, så der aldrig er tid til at faktatjekke noget som helst eller grave til bunds.
Ja, Danmark opfører sig efterhånden som en bananrepublik i Kina.
Discover more from perBraendgaard.dk
Subscribe to get the latest posts sent to your email.