Propaganda for begyndere med corona som eksempel

Jeg vil her prøve at lave en introduktion til propaganda for begyndere.

Propaganda er defineret som ‘organiseret, overtalende kommunikation’. Propaganda er altså, når kommunikation prøver at overtale dig til at tro på noget bestemt. Kommunikation kan f.eks. være i form af nyhedsartikler, pressemøder eller outdoor-plakater ved busstoppesteder.

Reklamer er den form for propaganda, som de fleste af os er mest klar over er overtalende kommunikation, når vi møder den f.eks. i medierne. Virksomheder ønsker naturligvis at få os til at tro, at deres produkter er utroligt værdifulde og til en rørende lav pris, så vi er godt dumme, hvis vi ikke straks drøner hen i den nærmeste butik og køber det, vi lige har set reklamer for.

Det er straks mere vanskeligt med den propaganda, der ikke bliver deklareret som ‘reklame’, ‘annonce’ eller ‘sponsoreret indlæg’. Virksomheder, der hjælper andre med at lave propaganda, kaldes PR-virksomheder. PR står for Public Relations, og det er bare et pænere ord for propaganda. Propaganda i form af redaktionelle artikler i et anerkendt medie med stor målgruppe har langt større troværdighed end den tilsvarende omtale som tydeligt betalt annonce i samme medier. Det er fordi, læserne, seerne og lytterne har propagandaforsvaret nede, når de modtager journalistiske produktioner i modsætning til, når de modtager reklameindslag.

Hvis al den overtalende kommunikation om covid-19-vaccinerne havde været foretaget som reklamer indrykket af vaccineproducenterne, så ville der formentlig have været en endnu mere udbredt skepsis i befolkningen overfor at lade sig sprøjte med disse medicinalprodukter. Betalte reklamer er derfor sådan set en nødløsning, hvis man ikke kan få troværdige autoriteter til i bedste sendetid igen og igen at anbefale ens produkter. Covid-19-propagandaen har været eminent markedsføring for Pfizer og Modernas såkaldte vacciner. Det er simpelthen umuligt at købe sig til en tilsvarende overtalende effekt på det ordinære reklamemarked.

Når politikere og medier lader sig spænde foran en medicinalkampagne som corona, så sælger de ud af deres troværdighed. Det kan de gøre i et stykke tid, men før eller siden har de ikke mere troværdighed at sælge, og så skal der nye autoritetspersoner på posterne, hvis troværdigheden skal genstartes. Statens Serum Institut har allerede foretaget flere udskiftninger. Mange chefer på mellemlederniveau i Sundhedsstyrelsen er også blevet skiftet ud. Måske fordi de selv har sagt op, da deres faglighed og samvittighed ikke tillod deltagelse i dette sundhedsfaglige bedrag og overgreb på befolkningen. Hverken Mette, Magnus eller Søren er dog slidt helt op endnu.

Trin 1: Accepter, at propaganda findes!

Det første trin til at forstå propaganda er at acceptere, at det findes. Det var ikke noget, der døde ud med Joseph Goebbels Ministeriet for Propaganda i Nazi-Tyskland. Propaganda lever i bedste velgående i samtlige medier i dagens Danmark. Det hedder bare noget andet nu, f.eks. ‘samfundssind’, og det bliver gennemført med endnu mere raffinerede metoder.

Jeg vil anbefale, at hver gang du læser en nyhed – uanset kilden – at du så spørger dig selv: Er dette journalistik eller propaganda?

Propaganda kan generelt adskilles fra journalistik ved, at propaganda kun bringer ét perspektiv på sagen, mens journalistik også bringer det uenige perspektiv. Hvis en propagandaartikel har to kilder, så er de enige med hinanden, mens en journalistisk artikel citerer kilder, der er indbyrdes uenige med hinanden ud fra demokratiske principper.

Dette blogindlæg er sådan set også propaganda, da jeg ønsker at overbevise dig om, at propaganda findes. Det står dig derfor frit for at vælge at være fortsat naiv i dit medieforbrug. Nu ved du i det mindste, at der også findes en anden opfattelse af moderne mediers virksomhed.

Tilmeld
Besked om
guest
1 Kommentar
Inline Feedbacks
View all comments
Hanne Larsen
tirsdag, 15 februar 2022, 21:43 21:43

Enig 👍 Supergodt letforståeligt forklaret 👌😊
Tusind tak for dig Per 🙏 💖😇
Knus og krammer til dig 😘💜
Hanne