Avis fuskede med regnskabstal for at hænge kritisk ekspert ud

Det er en gammel sag, men den har det med at dukke op, når nogen ønsker at miskrediterer mig på de sociale medier. Sagen handler om, at jeg angiveligt skulle have fået 60.000 kr. af en margarineproducent for at gå ud og kritisere en DR-udsendelses reklame for smør.

Her er et aktuelt eksempel fra en offentlig gruppe på Facebook:

Sagen drejer sig om, at jeg og flere andre ernæringseksperter i 2013 var gået offentligt ud og kritiseret en TV-udsendelse for at være slet skjult reklame for Arla’s Kærgården – og Arla i det hele taget. Ingen af de andre eksperter turde stå på mål for vores fælles skrivelse, da Deadline på DR1 inviterede mig i direkte TV-debat med Sandy French, så jeg var nødt til at gøre det, selvom klagen ikke var mit initiativ. Jeg står selvfølgelig altid på mål for mine kritiske ytringer.

I TV-udsendelsen “kom jeg til” at kritisere en navngiven ernæringsprofessor, der var berygtet for at have modtaget mange penge fra industrien – også fra Arla – og det var ham, som DR helt ukritisk havde brugt som ekspertkilde i udsendelsen. Det blev han og måske også hans Arla-bagland sure over, så han/de prøvede at få et medie til at skrive, at jeg altså også havde modtaget penge fra industrien, hvilket jeg aldrig har benægtet. Metroxpress bed på, og de skrev en løgnehistorie om mig, som kom på fortiden og blev citeret i flere andre medier, bl.a. Ekstra Bladet, hvorfra den har det med stadigvæk at dukke op.

Den ernæringsprofessor, som jeg kritiserede dengang i 2013, arbejder i øvrigt nu for Novo Nordisk Fonden, dvs. World Economic Forum. Jeg forstår godt hans modangreb på mig. Det var bare første gang, at jeg selv udsat for angreb, så jeg kom til at besvare journalisten 100 % ærligt, hvilket man aldrig skal gøre, når de er på krigsstien, da de kan vende og dreje udsagn, som de vil. I mit tilfælde fuskede journalisten med mine ærligt oplyste regnskabstal. Og man får intet ud af klage til Pressenævnet bagefter, når man er blevet forsøgt karaktermyrdet på denne måde, da Pressenævnet er en del af det samme beskidte system.

Her er min klage til Pressenævnet fra dengang:

Klage-til-Pressenaevnet-3


Her er det blogindlæg, jeg skrev dengang, som fik mig med på listen af DR-kritiske ernæringseksperter og diætister:

Er det nu blevet sundt at spise smør?

Det er i øvrigt stadigvæk min opfattelse, at Becel er sundere end Kærgården, selvom jeg selv hverken køber det ene eller det andet. Jeg spiser dog med fornøjelse begge dele, hvis jeg får det serveret.

Hvis der rent faktisk er nogen virksomheder, der vil give mig 60.000 kr. for at gå i fjernsynet og sige, hvad jeg mener, så vil jeg MEGET gerne høre fra dem! Det vil især være mig en udsøgt fornøjelse at være i direkte debat med DR’s nyhedsdirektør Sandy French igen.

Tilmeld
Besked om
guest
3 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Bjarne Bak
Bjarne Bak
torsdag, 7 april 2022, 20:58 20:58

Nu er Becel og Kærgården faktisk løbet ud af det selv samme hul i bunden af skuffen med potentielle årsager til bla. hjerte- og karsygdomme. Begges råprodukter er blevet fysisk voldtaget og bærer ikke mange fællestræk med deres oprindelses produkter. De er begge blandings produkter med b.la. spiseolie, uanset om hovedingrediensen startede som mælkefedt eller planteolie. Under forarbejdningsprocessen presses fedtet/olien ved højtryk gennem et eller flere filter, et netværk af meget tynde kapillarer som hvorved fedtmolekylerne “knækker”, bedre kendt under dæknavnet “homogeniseret”. Nu da “fedtmolekylerne” pludselig er omtrent det halve af den oprindelige og naturlige størrelse, opstår faremomentet eftersom vores… Read more »

Bjarne Bak
Bjarne Bak
fredag, 8 april 2022, 17:48 17:48

Jo nærmere et produkt naturen, jo sundere er det helt klart 🙂