Propagandatrick #4: Skab uønsket forandring via frygt

Hvis du har fået til opgave at få en befolkning til at støtte op om samfundsændringer, som de egentlig er imod, så er det effektivt at lave propaganda efter Problem-Reaktion-Løsning-modellen.

Du skal planlægge din propaganda bagfra. Du skal starte med at vide eller udtænke, hvad slutmålet med propagandaen er. Altså hvilke ændringer i samfundet skal propagandaen få folk til at gå frivilligt med til eller ligefrem aktivt insistere på gennemførelsen af. Du og dine medpropagandister skal holde slutmålet hemmeligt for modtagerne af den organiserede, overtalende kommunikation.

De samfundsmæssige ændringer er Løsningen i modellen. Det næste spørgsmål til din planlægning af propagandaarbejdet er, hvilken Reaktion på hvilket Problem vil føre til udbredt accept af Løsningen. Først når du har udtænkt den formel, er du klar til at kommunikere.

Lad mig give nogle konkrete eksempler.

  1. Problem: Pandemi af nyt, farligt virus. Reaktion: Frygt. Løsning: Massevaccination med risiko for bivirkninger, nedlukninger med risiko for ødelæggelse af samfundsøkonomien og digitalt pas med risiko for overvågning og kontrol.
  2. Problem: Terrorangreb. Reaktion: Frygt. Løsning: Invasion af lande der huser terrorister.
  3. Problem: Global opvarmning på grund af for stor CO2-udledning. Reaktion: Frygt for at Jorden går under. Løsning: Flere skatter og afgifter samt mere adfærdskontrol af hensyn til CO2-udledningen.

Det er i propagandasammenhæng underordnet, om problemerne er reelle. Det vigtige er, at de bliver opfattet som reelle af målgruppen og fremkalder den ønskede, emotionelle respons: frygt. Det er således muligt både at bruge reelle problemer, som evt. kan forstærkes via propaganda, eller i mangel på reelle problemer så kan opfattelsen af problemer skabes bl.a. ved at bestikke forskere eller ved at udføre falske, iscenesatte operationer, der er helt eller delvist skuespil. Jo mere problemet er en ren løgnehistorie, des større er risikoen imidlertid for, at det bliver opdaget, så der bør som minimum være et gran af sandhed, der ikke kan bringes til debat af selv den største skeptiker. Ellers er propagandaprojektet alt for sårbart.

Det mest effektive er problemer, der er så store, at de udgør et kollektivt traume hos målgruppen. Den dybe angst og magtesløshed får hver enkelt til desperat at søge først forståelse af Problemet og så hurtigt som muligt også en Løsning, der reducerer Reaktionen, dvs. frygten. Rækkefølgen af den overtalende kommunikation er som sagt først kommunikation af Problemet. Når frygten og hjælpeløsheden er på sit højeste, så skal kommunikationen skifte til også at omfatte Løsningen. Det er vigtigt, at Løsningen kommunikeres med en høj grad af etos (autoritet), som når en omsorgsfuld far eller mor beroliger sit bange barn: “Bare rolig. Jeg ved, hvorfor du er bange, og jeg forstår det godt. Jeg ved, hvad problemet er. Jeg har fundet en løsning, så alt bliver godt igen. Du skal bare gøre, som jeg siger.

Tilmeld
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments