Propagandatrick #5: Husk formålet (overtalelse) – og fjern mangfoldighed og tvivl

Propaganda adskiller sig fra journalistik ved fraværet af mangfoldighed og tvivl. Mens journalistik i bedste fald søger sandheden og i værste fald blot søger den gode historie, så søger propaganda altid at overtale. Som propagandist er det vigtigt, at du altid kommunikerer med overtalelse som formål.

Medier eller emner i medier, der er propaganda, kan spottes ved fraværet af mangfoldighed og tvivl i kommunikationen. I den virkelige verden er der altid en stor mangfoldighed af modstridende meninger og fakta, som konsekvent bliver ignoreret i propaganda, da det reducerer den overtalende effekt af kommunikationen. Når modtagerne simpelthen ikke bliver præsenteret for andre fortællinger eller holdninger, så bliver det på et tidspunkt helt utænkeligt, at det kan være på nogen som helst anden måde end den, som propagandaen præsenterer igen og igen uden slinger i valsen.

Propaganda kan betragtes som omvendt journalistik. Man starter med at beslutte eller få at vide, hvad den fundamentale historie (narrativet) er. Uden selvstændig, kritisk research og kildekritik. Derefter søger man indhold, vinkler, udtalelser og fakta, der underbygger den “sandhed”, som altså er besluttet på forhånd. Det er derfor vigtigt, at du som propagandist, også selvom din stillingsbetegnelse er ‘journalist’, og du arbejder med ‘public service’, at du fralægger dig alle etiske principper i god journalistik – herunder især princippet om at man altid også skal høre modparten i en sag. Det er karakteristisk for propaganda, at kommunikationen foregår uden modpart. Der er tilsyneladende ingen, der er uenige, hvorfor kommunikationen naturligvis får en meget mere kraftfuld overtalende effekt, end når der bliver levnet plads til tvivl og journalistisk etik.

Et utal af kommunikative, retoriske, psykologiske og grafiske tricks kan bruges til at overtale i propaganda. Brug de tricks der er mest effektive og mindst afslørende til den aktuelle opgave. Jo mere den ensidige historie fremkalder frygt hos modtageren, des mere vil de være tilbøjelige til at sluge den råt og acceptere, at den ikke bliver modsagt i samme artikel eller i mediet i det hele taget. Det kræver, at det fundamentale narrativ omfatter en stor og kollektiv trussel. Målgruppen kan desuden overtales om andre emner, hvis de italesættes i relation til den store og kollektive trussel.

Den bedste propagandist er den, der selv tror, at det er sandhed eller i det mindste journalistik, han eller hun udfører. Det kræver et ekstra lag af propaganda, som er den propaganda, der udføres målrettet journalister og redaktører ansat på de propagandaudførende medier. Dette er en af de centrale ledelsesopgaver for de statsstøttede medier i Danmark.

Hvis du først opdager, at dit arbejde som journalist i virkeligheden er propaganda, så er du på den. Du kan fortrænge den dårlige etik i dit arbejde ved at fokusere på noget andet gavnligt i dit arbejde såsom høj løn, søde kollegaer og gratis øl i fredagsbaren.

Tilmeld
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments