Analyse af propaganda i tre trin: Her er den værste propaganda

Danmark bør også have et Center for Propagandastudier (CPS). Indtil det bliver etableret med den rette akademiske bemanding og uafhængige finansiering, så må det fungere som en græsrodsbevægelse drevet af folket.

Det er særligt vigtigt med løbende overvågningen af M&M-industrien, dvs. militær- og medicinalindustrien, og deres potentielle involvering i nye krige og virusser. Militærindustriens profit er jo afhængig af krige på samme måde, som fødevareindustrien er afhængig af sult. Mens sult er et naturligt fænomen, så er krig noget, som alle civiliserede samfund bør undgå. På samme måde er vaccineproducenters gigaprofit afhængige af nye virusser, som folk bliver så bange for, at medicinalindustrien kan sælge sprøjtevæsker til alle borgere i alle nationer. Når der opstår en ny krig eller et nyt virus, så bør militærindustrien og medicinalindustrien være blandt de første mistænkte, hvis der er tegn på bedrag.

Analyse af potentiel propaganda består af mindst tre trin:

  1. Hvor stor er sandsynligheden for, at der er tale om organiseret, overtalende kommunikation? Da meget lidt er helt sikkert indenfor videnskab, så arbejder vi med sandsynlighedsbetragtninger.
  2. Hvis spørgsmål 1 kan besvares med en rimeligt høj sandsynlighed: Hvor stor er sandsynligheden for, at modtagerne ikke ved, at det er organiseret, overtalende kommunikation, de modtager? Det gør de f.eks. næppe, hvis kommunikationen fremstår som journalistiske artikler i en avis eller journalistiske nyhedsindslag i TV. I det tilfælde er der tale om ufrivillig propaganda, da man som modtager af kommunikationen ikke på forhånd er informeret om, at der er tale om forsøg på overtalelse.
  3. Hvis både spørgsmål 1 og 2 kan besvares med en rimeligt høj sandsynlighed: Hvor stor er sandsynligheden for, at der også er tale om bedrag?

Den værste propaganda er den kommunikation, der både er organiseret, overtalende, ufrivillig og baseret på bedrag.

Jeg forestiller mig et Propagandabarometer, der løbende kan opdateres med tidens tendenser, og som visuelt giver en vurdering af propagandaniveauet fra 0 til 100 % propaganda. Det er her vigtigt at huske på, at propaganda ikke er et enten/eller-fænomen. Der kan sagtens være elementer af objektive sandheder og fakta i propaganda, hvis eksistens imidlertid ikke er bevis på, at der så slet ikke er tale om propaganda. Den bedste måde at sælge en løgn på er ofte at pakke den ind i to sandheder.

Tilmeld
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments