Sundhedstrin 6: Find din dybeste motivation

Mennesker bliver motiveret til at ændre sundhedsadfærd af mange forskellige grunde. Der er ofte tale om en pludselig, uforudset, uplanlagt hændelse i tilværelsen, der tænder gnisten til handling. Hvis det sker i dit liv, så er det bare med at gribe muligheden for motivation for mere sundhed.

Hvis det kniber med store, katalyserende begivenheder i dit liv, så kan du også arbejde mere direkte med sundhedsmotivationen. Her gælder det om at finde et mål, som du oplever som personligt, konkret og vigtigt.

Hvis du f.eks. døjer med overvægt, så kan det være, at et abstrakt mål som at reducere din risiko for at udvikle type 2-diabetes engang i fremtiden, giver utilstrækkelig motivation til at drive de nødvendige livsstilsændringer. Mange, der er reelt motiveret for vægttab, er derfor drevet af mere kosmetiske eller forfængelige motiver såsom en længsel efter at kunne passe en mindre størrelse tøj eller efter at kunne se sine mavemuskler igen.

Den ene motivation er ikke nødvendigvis bedre end den anden. Det afgørende er graden af motivation, og at du bliver motiveret til handling, der er reelt gavnligt og ikke gør mere skade end gavn. Kvaliteten af motivationen afhænger derfor primært af konteksten, herunder især præcis HVAD du så bliver motiveret for at gøre.

Jeg anbefaler, at disse forholdsvis overfladiske motiver for sundhed aldrig står alene. De bør suppleres eller helt erstattes med spirituel sundhedsmotivation, der har intentionen af kærlig-venlighed som fundament. Kærlig-venlighed er den ubetingede, universelle kærlighed. Du kan kalde den, hvad du vil, så længe du gør en bevidst indsats for at kultivere den. Det kræver meditation, hvor du fokuserer opmærksomheden på den betingelsesløse, begærløse kærlighed – også til dig selv, din krop, din psyke, dine relationer og alt, hvad du er.

Kærlig-venlighed fører til selvmedfølelse, der er den dybeste motivation for sundhed. Individuel sundhedsfremme kan i den forbindelse også betegnes som aktiv selvmedfølelse. Det er, når medfølelse fører til handling for at reducere lidelsen.

Kærlig-venlighed fører også til medglæde, herunder selvmedglæde, som også er værdifuld motivation for sundhedsadfærd, der fremmer velvære direkte.

Det højeste niveau af kærlig-venlighed er sindsligevægt, og det er særligt brugbart i krisesituationer og til at acceptere f.eks. kronisk sygdom eller skade på en konstruktiv, sundhedsfremmende måde. Det er også brugbart i hverdagen til at acceptere det fysiske, materielle livs uperfekthed – og få det bedst mulige ud af det alligevel.

Meditation på kærlig-venlighed er en overbygning til åndedrætsmeditation og består, kort fortalt, af disse tre trin:

  1. Visualiser det indre billede af en person i dit liv, der spontant fremkalder følelsen og intentionen af ubetinget kærlighed og godhed, herunder det dybt følte ønske om alt godt for den anden (arketypisk som den gode forælders holdning til sit lille barn)
  2. Fokuser og fyld hele dit sind med varmen og lyset af kærlig-venlighed
  3. Ret den samme omsorgsfulde kærlighed mod dig selv, din krop og hele din eksistens

Kunsten i hverdagen er så at huske og bruge intentionen af kærlig-venlighed til at drive sundhedsfremmende valg og handlinger så ofte som muligt.

Tilmeld
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments