Kategorier
Ernæring (gratis) Ernæringsbloggen Indlæg Klassiker Offentlig Sundhedspressen

Sænk inflammation: Spis avocado i stedet for kulhydrater

En ny undersøgelse har vist, at når man erstatter en del af kostens indhold af kulhydrater med avocado, så falder niveauet af inflammation i kroppen. Effekten tilskrives avocados høje indhold af enkeltumættede fedtsyrer, flerumættede fedtsyrer og kostfibre.

Inflammation (betændelse) øger risikoen for en række alvorlige sygdomme, herunder covid-19. Niveauet af inflammation i kroppen kan måles ved at analysere koncentrationen af C-reaktivt protein (CRP) i en blodprøve.

I undersøgelsen blev 93 forsøgspersoner ved lodtrækning fordelt til at erstatte kulhydratrige madvarer i deres kost med enten avocado eller kontrolmad i 12 uger. Kontrolmaden havde et lavt indhold af fedt og fibre og samme indhold af energi. Efter 12 uger viste blodprøver, at CRP-niveauet var statistisk signifikant lavere hos dem, der havde spist mange avocadoer sammenlignet med den anden gruppe.

Kilde:

Zhang X, Xiao D, Guzman G, Edirisinghe I, Burton-Freeman B. Avocado Consumption for 12 Weeks and Cardiometabolic Risk Factors: A Randomized Controlled Trial in Adults with Overweight or Obesity and Insulin Resistance. The Journal of Nutrition, Volume 152, Issue 8, August 2022, Pages 1851–1861.


Discover more from perBraendgaard.dk

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

0 0 stemmer
Brugervurdering
Få besked via e-mail
Besked om
guest

1 Kommentar
nyeste
ældste flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
1
0
Du er hjerteligt velkommen til at kommentere.x
()
x

Discover more from perBraendgaard.dk

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading