Kategorier
Forside Fremhævet Gratis sundhed Public Sundhedsbloggen

Sænk inflammation: Spis avocado i stedet for kulhydrater

En ny undersøgelse har vist, at når man erstatter en del af kostens indhold af kulhydrater med avocado, så falder niveauet af inflammation i kroppen. Effekten tilskrives avocados høje indhold af enkeltumættede fedtsyrer, flerumættede fedtsyrer og kostfibre.

Inflammation (betændelse) øger risikoen for en række alvorlige sygdomme, herunder covid-19. Niveauet af inflammation i kroppen kan måles ved at analysere koncentrationen af C-reaktivt protein (CRP) i en blodprøve.

I undersøgelsen blev 93 forsøgspersoner ved lodtrækning fordelt til at erstatte kulhydratrige madvarer i deres kost med enten avocado eller kontrolmad i 12 uger. Kontrolmaden havde et lavt indhold af fedt og fibre og samme indhold af energi. Efter 12 uger viste blodprøver, at CRP-niveauet var statistisk signifikant lavere hos dem, der havde spist mange avocadoer sammenlignet med den anden gruppe.

Kilde:

Zhang X, Xiao D, Guzman G, Edirisinghe I, Burton-Freeman B. Avocado Consumption for 12 Weeks and Cardiometabolic Risk Factors: A Randomized Controlled Trial in Adults with Overweight or Obesity and Insulin Resistance. The Journal of Nutrition, Volume 152, Issue 8, August 2022, Pages 1851–1861.

Tilmeld
Besked om
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x