Mundbind afslører Sundhedsstyrelsens primære propagandabureau

Tidsforløbet og diskrepansen i Sundhedsstyrelsens faglige vurdering af mundbind og deres indkøb af propaganda for mundbind i 2020 afslører, hvem der udfører propagandaen, og at det åbenbart går hen over hovedet på den sundhedsfaglige ledelse.

Mediet Journalista har i en artikel med overskriften Sundhedsstyrelsen brugte millioner på maskekampagne – mens den mente at mundbind var uden betydning for coronaspredning udgivet den 25. august 2020 afsløret, at propagandaen for mundbind startede før den ændrede sundhedsfaglige vurdering.

Journalista skrev:

“Men samtidig med at Sundhedsstyrelsen var blandt de offentlige myndigheder som tog afstand fra brugen af masker, brugte den ifølge aktindsigter opnået af Journalista.dk store beløb på kampagner, hvor man netop anbefalede brugen af dette værnemiddel.”

Journalista har endvidere afsløret, at firmaet Advice er Sundhedsstyrelsens foretrukne propagandabureau. De modtog i foråret 2020 en betaling fra Sundhedsstyrelsen på 4.908.925 kr. for blandt andet at stå bag en kampagne, som skulle oplyse om de sundhedsmæssige fordele ved at bære mundbind.

Det påfaldende er, at propagandaen for mundbind startede inden Søren Brostrøm i løbet af april 2020 ændrede holdning 180 grader til spørgsmålet om mundbind. Det er uklart, præcis hvad der fik Søren Brostrøm til at ændre mening, da der ikke pludselig kom ny videnskabelig viden. Propagandaen for mundbind startede i en periode, hvor danske eksperter på området havde en meget klar holdning til mundbind, som de tilmed fik lov til at ytre offentligt. Således havde overlæge på Hvidovre Hospital Gitte Kronborg udtalt til DR i begyndelsen af februar 2020, at “det var decideret tåbeligt at købe ansigtsmasker i bestræbelserne på at holde risikoen for smittespredning nede“.

Det tyder på, at nogen andre end Søren Brostrøm har briefet Advice om opgaven med at lave propaganda for mundbind. Beløbet på knap 5 mio. kr. til Advice fra Sundhedsstyrelsen var i følge mediet Markedsføring vokset til knap 30 mio. kr. fra foråret 2020 til efteråret 2021. Mediet konkluderede:

“Advice har blandt reklamebureauerne fået den markant største del af de 172 millioner kroner, Sundhedsstyrelsen har brugt på corona-information.”

Advice stod bl.a. bag den uhyggelige kampagnevideo, hvor Søren Brostrøm optrådte som Bøhmand, der skræmte seerne til at overholde reglerne.

Det er i denne sammenhæng værd at bemærke, at Sundhedsstyrelsen har sin egen kommunikationsafdeling, og det burde således ikke være nødvendigt at indkøbe rådgivning af højtbetalte propagandaspecialister.

Advice er et de gamle propagandabureauer, som jeg også selv samarbejdede med, da jeg arbejdede for den anden side – og var rig på penge, men fattig på ånd. I modsætning til mange andre klassiske propagandabureauer i Danmark, så har Advice tilsyneladende klaret overgangen til de nye teknologiske platforme særdeles godt. Når man gennemgår deres medarbejderliste med 130 specialister, så er alle de unge i front, mens de gamle fra min tid som bedrager, såsom nuværende direktør og partner Tobias Zacho Larsen, gemmer sig nede i bunden; men de gamle, snu ræve er der stadigvæk, og de ved, hvad det handler om, selvom den organiserede, overtalende kommunikation nu foregår mere på digitale og mindre på fysiske platforme.

Coverfoto: Unsplash.com (Jonas Jaeken)

Tilmeld
Besked om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments