BBR: Sund kost

Brændgaards bedste råd om sund kost. En top 10.

Version 1.0, 18. september 2019

  1. Slip normerne og spis den form for sund mad, som du foretrækker (vælg selv mellem hjemmelavet vs færdigmad, blandet vs vegansk, religiøs vs ikke-religiøs, osv.)
  2. Spis varieret af det sunde og suppler evt. med kosttilskud, så du får dækket alle dine behov for næringsstoffer og evt. behov for ernæringsterapeutiske virkninger
  3. Træn mindful spisning med henblik på at udvikle din naturlige evne til intuitiv spisning i hverdagen – herunder din evne til at undersøge og mærke efter hvad der sundest for dig at spise
  4. Spis masser af grøntsager, frugter, fuldkorn, bælgfrugter og nødder
  5. Husk protein fra bønner, ærter, linser, mælk, ost, yoghurt, æg, fisk, skaldyr og/eller kød i hvert hovedmåltid
  6. Husk omega-3 fra fede fisk, fiskeolie og/eller hørfrøolie
  7. Drik nok væske (vær opmærksom på farven og mængden af din urin)
  8. Drik så lidt alkohol som nødvendigt
  9. Spis/drik så lidt sukker som nødvendigt
  10. Spis mindre junkfood (mad uden ordentlig næring)