Curriculum

Denne side indeholder en oversigt over curriculum til Per Brændgaards nye sundhedsuddannelse. Uddannelsens 33 undervisningsgange af 2 lektioner følger også denne rækkefølge.

  1. SUNDHEDBEGREBET. Hvad er sundhed egentlig – og hvad er sundhed egentlig ikke? Hvordan spiller sundhed og FRIHED sammen? Forskellen på sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse og behandling.
  2. SUNDHED I TRE DIMENSIONER. Hvad er fysisk, mental og social sundhed – og hvordan kan man måle den samlede sundhed? Interview- og undersøgelsesmetodik.
  3. SUND LIVSSTIL HELE VEJEN RUNDT. Hvilke komponenter indgår samlet set i en helhedsorienteret sund livsstil? Alle de vigtige KRAMS-faktorer (Kost, Rygning, Alkohol, Motion og en række ekstra, der begynder med S). Sundhedskæden.
  4. HOLISTISK SUNDHED. Hvordan spiller de forskellige sundhedskomponenter sammen, og hvordan kan det udnyttes i praksis? Det komplekse samspil mellem årsager og virkninger.
  5. BEVIDST SUNDHED. Hvad er bevidst sundhed og sundhedsbevidsthed, og hvordan kan den enkeltes bevidsthed om sundhed udvikles? Sundhedscoaching.
  6. SUNDHEDSMOTIVATION. Hvordan øger man motivationen for sundhed på en bæredygtig måde? Integreret motivation.
  7. MINDFULNESS OG MEDITATION. Hvad er mindfulness, hvad kan det bruges til, og hvordan kommer man i gang med at meditere? Åndedrætsmeditation. Mindfulness-meditation.
  8. NATURLIG CORONA VACCINE. Hvordan kan man styrke det naturlige forsvar mod coronavirusser og covid-19? Hvad er ‘corona’ egentlig?
  9. SUNDHEDSPOLITIK OG -PROPAGANDA. Hvordan foregår politik og propaganda i relation til sundhed? Hvorvidt handler om corona om folkesundhed eller politisk magt og kontrol? Kunsten at spotte propaganda og bedrag. Kritisk vurdering af konspirationsteorier.
  10. BASAL ERNÆRINGSLÆRE. Hvad viser forskningen om menneskets behov for næringsstoffer? Har vi brug for kosttilskud og supermad? Nærigsstoffer, virkninger og næringsbehov.
  11. SUND KOST. Hvordan påvirker kosten sundheden – og hvad er sund kost egentlig? Anvendelse af kostråd i indkøb, madlavning og madvalg.
  12. SUND KOSTVEJLEDNING. Hvordan kan man spise sundt uden at blive kostet rundt med – og hvordan kan man kostvejlede uden at lyde som en sur kost? Forskellige strategier til at spise sundt.
  13. UNDERSPISNING OG OVERSPISNING. Hvorfor spiser nogen for lidt og andre for meget – og hvordan kan man normalisere ubalancen og dermed også vægten? Appetitregulering.
  14. MINDFUL SPISNING. Hvad går mindful spisning ud på, og hvordan gør man det i praksis på en realistisk og effektiv måde? Spisemeditation.
  15. MINDFUL DRIKNING. Hvorfor er det også gavnligt at være mindful i forhold til drikning og valg af drikkevarer? Inklusiv kaffe og alkohol. Drikkemeditation.
  16. SUND MOTION. Hvordan påvirker motion sundheden – og hvad er sund motion egentlig? Nytænkning af motivation for og mening med fysisk aktivitet.
  17. SUND MOTIONSVEJLEDNING. Hvordan kan man dyrke sund motion uden at få motionsstress – og hvordan man kan motionsvejlede uden at lyde som en streng diktator? Og samtidig være til større gavn for klienten. Motion for dovendyr.
  18. MINDFUL MOTION. Hvad er mindful motion, og hvordan gør man det i praksis? Motionsmeditation og intuitiv tai chi.
  19. SLANKEKURS. Hvad er forskellen på slankekur og slankekurs – og hvordan går man fra det ene til det andet mindset?
  20. SMÅ SKRIDT. Hvordan kan man opnå et effektivt og varigt vægttab med Små Skridt-metoden? Hvordan bruger man metoden som klient og som vejleder? Hvordan finder man frem til de rigtige små skridt og den rette rækkefølge?
  21. STRESS-SPISNING. Hvad er stress-spisning, trøstespisning og psykisk sult? Hvordan kan man finde ud af, hvad man dybest set hungrer efter, hvis det ikke er mere mad?
  22. SUND STRESS-HÅNDTERING. Hvordan kan man håndtere stress på andre og sundere måder end med overspisning, alkohol, rygning og stoffer? Afhængighed og misbrug.
  23. MINDFUL RYGNING. Hvordan kan mindfulness bruges til at håndtere rygetrang? Er nogle former for tobak og cannabis sundere (eller mindre skadelige) end andre? Potmeditation (teori).
  24. VANEÆNDRING. Hvilke faktorer påvirker vores vaner, og hvordan kan man bruge den viden til varig vaneændring? Hvad er de forskellige stadier på vejen til nye vaner? Hvordan undgår man at falde tilbage til de gamle vaner?
  25. SELVBESTEMMELSE. Hvilken betydning har selvbestemmelse (dvs. FRIHED) for sundhed, og hvordan kan man som vejleder kontrollere trangen til at bestemme over andre? Hvordan hjælper man folk til at få det sundest mulige ud af deres medfødte frihed? Ansvar.
  26. SUNDHEDSCOACHING. Hvilken forholdemåde og hvilke spørgsmål er hensigtsmæssige, hvis man vil fremme sundhed med HELHED og FRIHED? Hvordan er samspillet mellem, hvad klienter har brug for, og hvad de ønsker at betale for?
  27. SELVCOACHING OG INTUITION. Hvordan kan man være sin egen sundhedscoach og opnå intuitive indsigter i sundhedsmæssige behov? Deltameditation.
  28. SUNDHEDSRETORIK. Hvilke retoriske argumentformer og virkemidler bliver brugt i sundhedskommunikation og -debat? Sociale medier.
  29. KRAM. Hvilken betydning har fysisk berøring for sundheden, og hvordan kan man få dækket berøringsbehovene under forskellige livsomstændigheder? Oxytocin.
  30. MINDFUL KRAMNING. Hvad er mindful kramning og krammemeditation? Hvad laver man i en krammeklub? Krammemeditation.
  31. KÆRLIGHED OG RELATIONER. Hvilken betydning har kærlighed og nære relationer for den sociale og samlede sundhed? Forskellige kærligheds- og relationsstile.
  32. SEX. Hvilken betydning har sex for sundheden, og hvordan kan bevidst seksualitet udvikle den samlede sundhed? Stadier på seksualitetens vej. Selvaccept og -indsigt.
  33. ENERGI. Hvordan kan den seksuelle energi udvikles og transformeres til sundhedsfremmende livsenergi? Spirituel sundhed. Energisex og meditativ transformation.

Mere om uddannelsen

Oplysning om sundhed, eksistens og politik