Den Holistiske Sundhedsguide

Den Holistiske Sundhedsguide er en kortfattet, konkret guide til holistisk sundhed og sund livsstil.

  1. Husk at sundhed er en tilstand og ressource af fysisk, mental og social velvære, energi, frihed og fred
  2. Hvis du har en fysisk lidelse, så sørg for den bedst mulige behandling – og lær at leve godt nok med den del af lidelsen, der måske aldrig forsvinder
  3. Hvis du har en psykisk lidelse, så sørg for den bedst mulige behandling – og lær at leve godt nok med den del af lidelsen, der måske aldrig forsvinder
  4. Hvis du har en social lidelse, så sørg for den bedst mulige behandling – og lær at leve godt nok med den del af lidelsen, der måske aldrig forsvinder
  5. Husk at fysisk, psykisk og social sundhed påvirker hinanden indbyrdes
  6. Prioriter din indsats så du gør mest for den del af din samlede sundhed, der er svagest på nuværende tidspunkt
  7. Slå autopiloten fra og tænd din kærlig-venlige sundhedsbevidsthed
  8. Reflekter over konsekvenserne af dine mange forskellige valgmuligheder i hverdagen
  9. Du bestemmer: tag små skridt ud ad de for dig rigtige veje på din sunde kurs i dit eget tempo så langt du vil
  10. Kost: Spis mad, drik drikkevarer og tag evt. kosttilskud, så dit indtag af næringsstoffer bliver optimalt og dit indtag af skadelige stoffer minimalt — på de måder der er realistiske, meningsfulde og motiverende for dig
  11. Rygning: Lad være med at ryge — spis nikotinsugetabletter eller -tyggegummi, hvis du har brug for det
  12. Alkohol: Lad være med at drikke for meget alkohol — drik højst 1 genstand pr. dag
  13. Motion: Træn din kondition, styrke, balance og bevægelighed — og brug din krop bevidst i hverdagen — på de måder der er realistiske, meningsfulde og motiverende for dig
  14. Kram: Få dækket dit behov for kærlig-venlig fysisk berøring og oxytocin på de måder, der passer til dig
  15. Social: Skab de sunde sociale relationer som du har brug for i dit liv — prioriter de nære relationer i den virkelige verden
  16. Stress: Undgå langvarig, negativ stress — og skab pauser med dyb ro som modvægt til livets uundgåelige stress
  17. Slank: Lad være med at gå på slankekur; gå på slankekurs i stedet for hvis du vil ned i vægt og giv din krop masser af kærlig-venlighed, hvis du vil øge din kropsglæde
  18. Søvn: Dæk dit behov for søvn — skab de rette rammer for din nattesøvn
  19. Sol: Kom ud i solen, lyset og naturen, men lad være med at stege i solen — undgå at blive solskoldet
  20. Syng og spil: Musik er sundt — det sundeste er både at nyde andres musik og at synge eller spille et musikinstrument selv og måske ligefrem kreativt skabe musik selv
  21. Sjov: Humor er sundt — husk især at grine af dig selv
  22. Stoffer: Hvis du indtager stoffer, så gør det bevidst og vælg de sundeste (mindst skadelige) typer
  23. Sanselighed: Sanselig nydelse er sundt i sig selv, så nyd din mad og andre sanselige glæder
  24. Sex: Dyrk den sex, der er naturlig og gavnlig for dig og din(e) partner(e) — og husk energisex

Denne guide giver kun et overblik og kan ikke erstatte individuel sundhedscoaching.

Flere artikler

Den holistiske sundhedsguide kan ikke erstatte personlig sundhedscoaching

:: Ernæring og sundhed med mere

%d bloggers like this: